113 هزارتن شیر گاومیش در خوزستان تولید می‌شود

113 هزارتن شیر گاومیش در خوزستان تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بیش از 485 هزار راس گاومیش در کشور وجود دارد که از این میزان 135 هزار راس گاومیش در استان نگهداری می‌شود.
به گزارش ایسنا، سید مجید موسوی در سومین جشنواره گاومیش خوزستان افزود:‌181 میلیون راس گاومیش براساس گزارش فائو در جهان زندگی می‌کنند که از این میزان 96.5 درصد در قاره‌ی آسیا هستند و کشورهای هندوستان و پاکستان به ترتیب 67 و 25 درصد تعداد گاومیش‌های آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پس از خوزستان، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی به ترتیب 130 و 95 هزار راس گاومیش دارند؛ همچنین اردبیل با 80 هزار راس چهارمین شهر استان پرورش دهنده‌ی گاومیش کشور است.
موسوی با اشاره به توزیع شهرستانی گاومیش در خوزستان، بیان کرد: اهواز با بیش از 33 هزار راس گاومیش بیشترین جمعیت گاومش استان را دارد و دزفول و دشت آزادگان با 21 و 19 هزار راس گاومیش شهرهای بعدی پرورش دهنده‌ گاومیش در خوزستان هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: بیش از 61 هزار تن گوشت و 447 هزار تن شیر از انواع دام در استان تولید می‌شود.
موسوی با اشاره به تولید و فایده‌های پرورش گاومیش، بیان کرد: میزان تولید شیر درجهان 685 میلیون تن است که 13 درصد از آن مربوط به شیر گاومیش می‌باشد؛ در کشور ایران نیز 260 هزار تن شیر تولید می‌شود که 113 هزار تن از آن در خوزستان تولید می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: هر راس گاومیش توانایی تولید شیر در 210 روز از سال را دارد که یک مدت زمان بسیار خوبی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با مقایسه ارزش غذایی شیر گاومیش و گاو، یادآور شد: مواد جامد موجود در شیر گاومیش نسبت به شیر گاو به دلیل بالا بودن پروتئین چربی و مواد معدنی 2.5 تا سه درصد نسبت به شیر گاو بیشتر است.
موسوی با بیان این‌که گاومیش را دام هزاره‌ی سوم می‌نامند، افزود: این دام در برابر اغلب بیماری‌ها مقاوم و از انواع علوفه استفاده می‌کند که این ویژگی‌ها موجب به صرفه بودن نگهداری و پرورش آن شده است.
وی با اشاره به اقدامات در دست اجرا برای توسعه پرورش گاومیش در خوزستان عنوان کرد: ‌ساماندهی گاومیش‌داران، تحویل نهاده‌ها، نوسازی جایگاه دام، تلقیح مصنوعی و صدور شناسنامه برای دام از جمله برنامه‌ای است که در طول برنامه پنج ساله پنجم توسعه در دست اقدام خواهیم داشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: مرکز اصلاح نژاد با ظرفیت 20 راس گاومیش نر برای تولید بیش از 100 هزار اسپرم منجمد گاومیش با هدف تامین نیاز کشور و صادرات به خارج از کشور در ملاثانی راه‌اندازی شد.‌ تا سال 85 تنها 33 تکنیسین تلقیح مصنوعی در استان فعالیت داشت که هم اکنون 100 تکنیسین مشغول به کار هستند.
موسوی یادآور شد: در سال 86 یک هزار راس گاومیش تلقیح مصنوعی شد که هم اکنون این میزان به سه هزار و 700 راس رسیده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی واحدهای فرآوری مواد لبنی و شیر گاومیش در گاومیش آباد غربی و روستای رگبه‌ی شادگان، افزود: دستگاه فرآوری مواد لبنی، خریداری و به صورت بالاعوض در اختیار گاومیش داران قرار گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با یادآوری احداث سیلوی ذخیره‌ی علوفه دامی، گفت: برای مبارزه با آثار خشکسالی در استان تعداد 445 باب سیلو با ظرفیت 228 هزار تن ذخیره‌ی علوفه در اغلب گاوداری‌ها راه‌اندازی شد.
موسوی، توسعه‌ی پرورش گاومیش را در قالب سه محور بیان کرد و افزود: گاومیش داری‌های سنتی، واحدهای بزرگ پرورش گاومیش (نیمه صنعتی) و مجتمع‌های دامپروری پروش گاومیش در استان را توسعه خواهیم داد.
وی، هدف از برپایی این جشنواره را توسعه‌ی بخش کشاورزی کشور و توجه به گاومیش‌داری و قدردانی از گاومیش‌داران عنوان کرد.
 

 
کلمات کلیدی خوزستان گاومیش
نظرات شما
  •  

    احمد رزمی گفت : ۹۶/۱۱/۰۹

    با سلام.برای یک تولیدی لبنیات در استان مجاور نیاز به شیر گاومیش دارم.لطفا اگر کسی در این موردفروشنده ای سراغ داشت اطلاع رسانی کند.با سپاس

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com