چین واردات ذرت تراریخته از آمریکا را ممنوع کرد

 چین واردات ذرت تراریخته از آمریکا را ممنوع کرد
چین در اقدامی، واردات ذرت تراریخته (دست ورزی شده ژنتیک) و فرآورده‌های آن را از آمریکا متوقف کرده است،‌ چین معمولاً کشوری نیست که استانداردهای استثنایی درباره کیفیت محصولات غذایی داشته باشد، ‌اما چه عاملی سبب شده که این کشور دست به چنین اقدامی بزند.
سه شرکت تجاری درباره این مسئله به بلومبرگ بیزینس ویک توضیح دادند، غلات معروف به DDGS قرار است دیگر از آمریکا به چین صادر نشود. دلیل آن این است که چین نگران است که نوع ذرت 162MIR که تراریخته است، دارای آلودگی خطرناکی باشد.
چین از بزرگ‌ترین خریداران فرآورده‌های جانبی ذرت آمریکا بود که بیشتر به منظور تولید سوخت زیستی اتانول از آن استفاده می‌شود، بیش از 40 درصد ذرتی که در آمریکا به عمل می‌آید، صرف تولید ماده سوختی اتانول می‌‌شود و در سال 2013، چین 34 درصد صادرات ذرت صادراتی DDGS آمریکا را خریداری کرد، البته این پایان کار اقدام تعجب‌برانگیز چین نیست، این کشور محموله‌های ذرت از نوع 162MRI متعلق به آمریکا را برگشت داد.
همچنین دولت چین 1/1 میلیون مترمکعب ذرت سینگنتا که مشکوک به آلودگی بود را نپذیرفت.
گفتنی است‏‏ دولت چین در دسامبر 2013 همچنین 758 تن ذرت تراریخته را دور ریخته بود، بنابر این با این وضع این مسئله قابل فهم است که چرا دولت چین واردات ذرت تراریخته و خوراک دامی تولید شده  از این ذرت را ممنوع می‌کند.
لازم به ذکر است با وجود هشدار‌هایی که درخصوص خطرناک بودن محصولات تراریخته از سوی کارشناسان رسانه‌ها داده می‌شد‏‏‏‎ْْ بازهم اخباری مبنی بر ورود این محصولات به کشور منتشر شد تا نگرانی دلسوزان مردم بیش از پیش افزوده گردد. به عنوان نمونه سال گذشته داوود حیات‌غیب معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بعد از آزادشدن محصولات تراریخته بیماریهایی نظیر اوتیسم، آلزایمر و دیابت رشد چشمگیری داشته، گفت: در کشور از محصولاتی همچون سویا، ذرت و سیب‌زمینی کنستانتره استفاده می‌کنیم که تراریخته هستند.
جالب اینجاست که رسول دیناورند رئیس‌سازمان غذا و دارو در اواخر سال گذشته گفته بود: سویا و ذرت به عنوان محصولاتی که مجوز واردات تراریخته دارند به هیچ وجه مشکلی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کنند و میلیون‌ها نفر در دنیا سال‌هاست که این محصولات را مصرف می‌کنند.
احتمالا زمانی که رئیس‌سازمان غذا و دارو اعلام کرد میلیون‌ها نفر در دنیا محصولات تراریخته مصرف می‌کنند‏ فکر نمی‌کرد کشور چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، واردات همین اقلامی که برخی از این‌ها به ایران هم وارد می‌شود را ممنوع کند!
در حالی که قبلا هم 37 کشور دنیا (از جمله برخی کشورهای اروپایی) واردات این محصولات را ممنوع کرده و تولید طبیعی را برای مصرف خود انتخاب کرده بودند و حتی پوتین‏ رئیس‌جمهور روسیه چندی پیش عنوان کرده بود: «ما نه تنها قادریم با توجه به منابع ارضی و آبی، مواد غذایی خود را تامین کنیم، بلکه قادریم به بزرگترین تامین‌کننده مواد غذایی سالم جهان تبدیل شویم‎»، مشخص نیست چرا برخی مسئولان داخلی بر واردات این محصولات (که سلامت آنها هم زیر سؤال است) اصرار می‌ورزند؟
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com