مهم ترین چالش گاوداری های شیری ، بحث اقتصادی گاوداری ها است

 مهم ترین چالش گاوداری های شیری ، بحث اقتصادی گاوداری ها است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مهم ترین چالش گاوداری های شیری استان، بحث اقتصادی گاوداری ها است.
شریفیان با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر اگر برای مشکلات اقتصادی که سایه سنگین بر صنعت تولید شیر در استان انداخته است چاره اندیشی نکنیم بزودی در این مقوله دچار بحران خواهیم شد.
وی افزود: مشکل عمده گاوداریهای صنعتی پایین بودن قیمت فروش نسبت به قیمت تمام شده محصول تولیدی است .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در سند تدبیر توسعه کشاورزی در بحث اقتصاد مقاومتی مباحث تولید پایدار مطرح و مد نظر می باشد، در حالیکه در سنوات گذشته بحث کمیت تولید، کیفیت آنرا تحت الشعاع خود قرار داده است.
شریفیان گفت: سیاست های حمایتی با رویکرد تامین نیاز و صرف و پرداخت یارانه ، باعث گردیده واحدهای تولیدی از لحاظ اقتصادی متکی به حمایتهای دولتی باشند و ما امروزه شاهد هستیم توان تولید اقتصادی و رقابتی واحدهای دامداری در حد پایینی است و این امر خطرات بالقوه ای برای بخش ایجاد نموده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: واحد های اقتصادی باید با توجه به شرایط و اولویت های زمانی تعریف و بازنگری شوند.
وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و موقعیت جغرافیایی استان، گفت: با عنایت بر اینکه بخش مهمی از استان آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه قرار گرفته و تغییرات اقلیمی موجب تاثیرپذیری تولیدات دامی وکشاورزی شده است و با توجه به این موضوع که کاهش تولید، افزایش قیمت محصولات دامی را در پی خواهد داشت و سیاست امور دام اعمال روشهای جایگزینی در تغذیه دامها با همکاری تشکل ها و دامداران می باشد.
شریفیان اضافه نمود: دومین مورد در بحث قیمت تمام شده شیر، عدم اجرای مصوبه دولت در صنایع لبنی و بحث سوم فرهنگ مصرف محصولات لبنی است.
وی با اشاره به مصرف بی رویه نوشابه در سطح جامعه و مضرات آن، گفت: با توجه به این که نوشابه فاقد ارزش غذایی بوده و مصرف آن برای سلامتی انسان مضر می باشد اما در خانواده ها به وفور استفاده می شود، ولی شیر با همه فواید و خواصی که دارا می باشد و تامین کننده سلامتی بدن انسان می باشد در سایه غفلت و عدم ترویج مصرف آن، مورد بی مهری قرار گرفته و فرآیندی بنام مازاد مصرف را بوجود آورده است و این در حالی است که ما مازاد مصرف نداریم بلکه ما در قیاس با سایر کشورها کمبود مصرف محصولات دامی و عدم فرهنگ سازی مصرف باعث کم خریدن لبنیات و شیر توسط مردم است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در پایان گفت: براساس کارشناسی های انجام شده اگر قیمت شیر خریداری شده از دامدار نزدیک به 14 هزار و 400 ریال باشد دامدار می تواند فعالیت داشته و روی پای خود بایستد و در غیر این صورت متضرر خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com