مایه کوبی 134 هزار راس دام در مهاباد علیه بیماری تب برفکی

 مایه کوبی 134 هزار راس دام در مهاباد علیه بیماری تب برفکی
رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: امسال 134 هزار و 440 راس دام سنگین و سبک در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.
بایزید حسن پور افزود: این مایه کوبی برای 121 هزار و 233 راس دام سبک و 13 هزار 209 راس دام سنگین در 123 واحد دامی این شهرستان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه اجرای واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد، اضافه کرد: تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
وی گفت: کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
حسن پور ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان را از علایم بیماری تب برفکی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: واکسن مایه کوبی تب برفکی به صورت رایگان بوده و دامداران فقط هزینه تزریق را که مبلغ 15 هزار ریال برای هر راس است پرداخت می کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد از دامداران خواست تا در صورت بروز این بیماری ضمن جداسازی دام های مبتلا، موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع داده و با رعایت اصول بهداشتی و نظارت شبکه دامپزشکی نسبت به ضدعفونی مناسب محل نگهداری دامها نیز اقدام کنند.
وی همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابه جایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن های 42442228 و 42442229 شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.
شهرستان مهاباد دارای بیش از 257 هزار راس دام است که از این تعداد 230 هزار راس دام سبک و 27 هزار راس دام سنگین هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com