دامداران از مجوز افزایش قیمت گوشت و شیر سودی نمی‌برند/ سود به جیب دلال می‌رود

 دامداران از مجوز افزایش قیمت گوشت و شیر سودی نمی‌برند/ سود به جیب دلال می‌رود
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: مجوزی که در مورد افزایش قیمت محصولات لبنی و گوشت قرمز ابلاغ شده شامل دامداران نمی‌شود و اگر دولت قصد حمایت از دامدار را دارد باید قیمت دام زنده را افزایش دهد.
سعید سلطانی‌ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در مورد اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مجوز برای افزایش قیمت تا 6 درصدی کالاهای اساسی از قبیل گوشت قرمز و شیر، گفت: این افزایش قیمت‌ها شامل دامدار نمی‌شود، زیرا دامدار تولید‌کننده دام زنده است و نه گوشت قرمز و این افزایش قیمت‌ها به نفع دامدار یا تولید‌کننده اصلی نیست.
وی افزود: از زمان عرضه دام توسط دامدار تا رسیدن گوشت قرمز به دست مصرف‌کننده چندین بار توسط واسطه‌ها دست به دست می‌شود و حدود 50 درصد افزایش قیمت می‌یابد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: اگر دولت با افزایش قیمت‌ها قصد کمک به تولید‌کننده را دارد باید قیمت دام زنده را افزایش دهد.
سلطانی با بیان اینکه همواره شرایط به دامدار تحمیل می‌شود، افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز هیچ تأثیری برای دامدار نخواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بالاخره مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان اجرا شد، گفت: هنوز مصوبه اجرایی نشده، اما قرار است پس از ماه مبارک رمضان اجرا شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: البته صنایع لبنی اعلام کرده‌اند که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و با این شرایط ما قادر به افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار نیستیم.
درخواست ادامه طرح خرید تضمینی شیرخام به وزیر جهاد ارائه شده است
سلطانی در مورد خرید تضمینی شیرخام که از سال گذشته برای حمایت از دامداران به اجرا درآمده گفت: طی نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرده‌ایم که طرح خرید تضمینی شیر بعد از تیرماه هم ادامه یابد، زیرا با قطع این طرح قطعا شرایط دامداران و تولید‌کنندگان شیر با آمدن مازاد تولید به بازار بدتر می‌شود.
وی  با بیان اینکه در این طرح فقط شیرخام با کیفیت که حدود 10 درصد شیر تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد خریداری شد، افزود: از آنجا که قیمت این شیر نسبت به شیرهای معمولی‌تر بالاتر است، کارخانجات از خرید آن  امتناع می‌کنند، بنابراین شیرخام با بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 در راستای این طرح از دامداران خریداری شد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: طرح خرید تضمینی شیر در 7 استان به اجرا درآمد اما کارخانه‌های لبنی  سه استان گلستان، فارس و اردبیل در اجرای طرح همکاری نکردند که اگر این اتفاق می‌افتاد قطعا با کم شدن شیر خام در بازار قیمت‌ها افزایش می‌یافت.
وی افزود: اجرای طرح خرید تضمینی شیر در افزایش قیمت شیرخام در اصفهان تأثیر حدود 8 درصدی داشت.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران بیان داشت: تاکنون حدود 160 هزار تن شیرخام از دامداران خریداری شده و از آن حدود 12 هزار و 500 تن شیر خشک و 13 هزار و 200 تن خامه استحصال شد.
وی افزود: حدود 5 هزار تن از شیر خشک حاصله به فروش رفته و بخشی از آن به کشورهای مقصد و متقاضی ارسال شده است
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com