حفظ نژاد 'بز مرخز' در استان کردستان نیازمند تامین اعتبار است

 حفظ نژاد 'بز مرخز' در استان کردستان نیازمند تامین اعتبار است
دکتر حسین صدری شامگاه شنبه در نشست حمایت از ایستگاه تحقیقات بزمرخز سقز در فرمانداری این شهرستان افزود: امروز در جهان برای حفظ نژادهای حیوانی در حال انقراض، اهمیت زیادی قایل هستند و به عنوان نمونه نژاد گوسفند 'مرینوس' مورد حمایت جدی است.
وی با بیان اینکه حمایت از نژاد بز مرخز دارای توجیه اقتصادی است تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات بزمرخز سقز بستر مناسبی برای انجام پژوهش های ایستگاهی بوده و در پروژه های حفظ و اصلاح بز مرخز می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
او خواستار در نظر گرفتن اعتباراتی برای بازسازی سیستم آبرسانی،سالن ها، سیستم های آبشخور و آبخوری این ایستگاه شد.
صدری وظیفه اصلی مرکز آموزش و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی کردستان را آموزش بهره برداران، کارکنان و هدایت هنرستان های کشاورزی در سطح استان برشمرد و اظهار کرد: هنرستان های کشاورزی از سال آینده هنرجو پذیرش نخواهند کرد.
او ترمیم این ساختمانها و بازسازی آنها را از اولویتهای کاری عنوان کرد و از فرماندار خواست تا اعتباراتی از محل تملک دارایی های سرمایه ای برای هنرستان کشاورزی سقز در نظر گرفته شود.
وی اعلام کرد: در حال حاضر 126 راس بز مرخز در ایستگاه تحقیقات سقز، نگهداری می شود و 60 راس نیز به یک دامدار در روستای مرخز جهت حفاظت فروخته شده است.
علی اکبر ورمقانی فرماندار ویژه شهرستان سقز هم با بیان اینکه کشاورزی از امیدهای اصلی توسعه کردستان است ،پیشنهاد داد که برای جذب اعتبار جهت حمایت بیشتر از ایستگاه بز مرخز و هنرستان کشاورزی، باید طرح توجیه اقتصادی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه کرد.
وی اظهار امیدواری کرد سال آینده اعتبار مناسبی برای ایستگاه تحقیقاتی بز مرخز و هنرستان کشاورزی شهرستان سقز اختصاص یابد.
بز مرخز به نام محلی(بزنه مه ره ز) تنها نژاد بز تک پوششی کشور و مولد الیافی براق، ظریف و نرم به نام محلی( مه ره ز) است که فقط توسط این نژاد تولید می شود.
این بز در زیستگاه اصلی پرورش خود در بخش های آلوت و آرمرده شهرستان بانه جزء اصلی درآمدزایی خانوار های پرورش دهنده محسوب شده و نقش اساسی را در شیوه بهره برداری سنتی موجود ایفا می کند.
کاهش جمعیت بز مرخز به دلایل جلوگیری از سر شاخه زنی درختان بلوط ، محدودیت در منابع خوراک دامی ،نبود سیاست های حمایتی از دامهای تولید کننده الیاف و سود آوری کمتر در مقایسه با سایر دامهای پرورشی از مهمترین چالش موجود در کردستان برای این گونه حیوانی است.
ایستگاه تحقیقات بز مرخز سقز در 5 کیلومتری جنوب شهر سقز واقع شده که در سال 1374 تاسیس شد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
 
نظرات شما
  •  

    محرم اسرار گفت : ۹۴/۰۷/۱۲

    وعده فرماندار براي تخصيص اعتبار در سال اينده ::
    مصداق دقيق "" بزك نمير بهار مياد ""

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com