جوجه ریزی 9 میلیون قطعه ای در سه ماهه اول امسال در کردستان

 جوجه ریزی 9 میلیون قطعه ای در سه ماهه اول امسال در کردستان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سه ماهه اول سال جاری در استان، بیش از 9 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام گرفته که نسبت به سهمیه استانی، یک میلیون و 100 هزار قطعه افزایش داشته است.
خالد جعفری در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سنندج با بیان اینکه سهمیه ماهانه جوجه ریزی استان کردستان، 2 میلیون و 640 هزار قطعه است افزود: با توجه به 9 میلیون قطعه جوجه ریزی شده در سه ماهه نخست امسال، حدود 17 تا 18 هزار تُن گوشت مرغ تولید شده است.
وی با بیان اینکه کردستان از لحاظ جوجه ریزی نسبت به دیگر استان ها بهتر عمل کرده است ادامه داد: نیاز سالانه استان به تولید مرغ بر اساس مصرف سرانه ( 26 کیلوگرم) 10 هزار تُن است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: قیمت مرغ در کردستان نسبت به استان های همجوار پایین تر است.
جعفری، سیاست جهادکشاورزی را ایجاد آرامش در بازار عنوان کرد و گفت: هم اکنون، هر کیلو مرغ با قیمت 53 هزار ریال پشتیبانی آماده تحویل است که فروشندگان می توانند به ازای هر کیلو، 57 هزار ریال به فروش برسانند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تعداد کمباین و تراکتور در استان اشاره کرد و افزود: سرانه زمین به ازای تراکتور و نیاز کشاورزان به گازوئیل کاهش یافته است.
به گفته جعفری، سازمان جهاد کشاورزی در زمینه تهیه سوخت مرغ داری ها و دامداری ها، همکاری و تعامل خوبی با شرکت نفت منطقه ای وجود دارد.
** کدبندی محصولات کشاورزی یک ضرورت است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم بر کدبندی محصولات کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: برند سازی در سایه همین کدبندی محصولات قابل دست یابی است.
محمدفرید سپری آغاز کدینگ 16 رقمی محصولات تولیدی به ویژه توت فرنگی را ضروری دانست و افزود: اگر این کار در سطح استان اجرا شود، میدان بارها به راحتی قابل رصد خواهند بود.
وی از عدم انطباق کدینگ 16 درصدی محصولات کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این در حالی است که این رقم در میانگین کشوری، 2 برابر بیشتر بوده است.
صدور فاکتور و نسخه گیاه پزشکی را برای ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی مهم ارزیابی کرد و افزود: با هماهنگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، پلی کلینیکی تشکیل شده است که از این طریق و به وسیله کارشناسان، سم مورد نیاز کشاورزان تولید شود.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاوزی کردستان هم با بیان اینکه نظام نوین ترویج از سال گذشته به صورت پایلوت در 11 استان کشور آغاز شده و در کردستان نیز در دستور کار قرار دارد افزود: هدف از نظام نوین ترویج، مداخله گری فعال ترویج برای افزایش دانش فنی، تخصصی و کاربردی کارشناسان است.
حجت الله کوشا ادامه داد: بهره گیری از رویکردهای ترویجی مطلوب به منظور ارتقا مهارت های فنی و مدیریتی بهره برداران شاغل در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، از دیگر اهداف این برنامه است.
وی با بیان اینکه پشتیبانی و تجهیز مراکز، پهنه بندی ورود داده های بخش کشاورزی و مدیریت دانش، ارکان نظام نوین ترویج است اضافه کرد: در طول 2 سال گذشته، 25 میلیارد ریال برای تجهیز، نوسازی و خرید ادوات هزینه شده است.
کوشا به عملکرد سازمان در زمینه پهنه بندی ورود داده های بخش کشاورزی نیز اشاره و اظهار کرد: 276 مسئول مروج پهنه در کردستان تعریف شده است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
 
کلمات کلیدی جوجه ريزی کردستان
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com