اصلاح نژاد دام گامی مهم و موثر در رشد وتوسعه اقتصادی است

 اصلاح نژاد دام گامی مهم و موثر در رشد وتوسعه اقتصادی است
علی طاهری یگانه در همایش اهمیت اصلاح نژاد و مدیریت تولید مثل در گوسفند نژاد شال که با حضور جمعی از مسوولین در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، افزود: اصلاح نژاد دام سبک یکی از مهمترین مباحث اقتصادی در دامپروری و از عوامل تاثیرگذار در تولید پروتیین و امنیت غذایی است.
وی اظهارکرد: گسترش اصلاح نژاد دام با استقلال اقتصادی، ارتباط بسیار نزدیکی دارد و در اشتغالزایی مفید و مولد، نقش بسزایی ایفا می کند.
طاهری یگانه، حفظ و حراست از این سرمایه ملی و افزایش میزان انواع تولیدات برای تامین پروتیین حیوانی و مواد خام مورد نیاز صنایع کشور، تنها با سرمایه گذاری، آموزش و تحقیق و بهبود مدیریت و اصلاح نژاد گوسفند و بز محقق می شود.
این مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت قرمز و لبنیات، دامداران باید به افزایش هر چه بیشتر تعداد دام مرغوب و اصلاح شده ترغیب شوند.
وی اضافه کرد: افزایش تولید و حداکثری کردن سود، مهمترین و اصلی ترین هدف اصلاح نژاد دام است که باید با برنامه ریزی مناسب و توجه ویژه در راستای پایداری و توسعه پرورش دامهای مزیت دار کشور ( گوسفند، بز، گاو میش ، شیر و طیور بومی ) شود.
طاهری یگانه هدف از اصلاح نژاد را تغییر شایستگی ژنتیکی حیوانات در نسل های آینده دانست و گفت: استراتژی های اصلی اصلاح نژاد انتخاب داخل نژاد، بین نژادی، آمیخته گری و تکنولوژی ژنتیک مولکولی است و نیاز به ایجاد تغییرات میانگین صفات اقتصادی در زمانی کوتاه، عدم دستیابی سریع بهبود ژنتیکی صفات در نژادهای موجود و نداشتن زمان مناسب با توجه به نیازهای بازار از سازوکارهای عملی در انتخاب بین نژادها است.
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین نیز در این همایش گفت: باید از پیشرفت های فنی و عملی به دست آمده به طور سیستماتیک در تغذیه فرآروی خوراک، ژنتیک، تولید مثل، سلامت دام و بهداشت استفاده شود تا با بهبود عملکرد دام فاصله بین بهره وری موجود و مورد انتظار کاهش پیدا کند.
محمد حسین هادی تواتری افزود: در بین 27 نژاد گوسفند در ایران، گوسفند نژاد شال متعلق به استان قزوین می باشد که این نژاد حدود 15 درصد گوشت قرمز و 10 درصد شیر استان را تامین می کند.
تواتری، چالش های پرورش گوسفند شال را سنتی بودن پرورش گوسفند، بیسواد و یا کم سواد بودن گوسفند داران، نداشتن رغبت نسل جدید به پرورش گوسفند و عدم بکارگیری تکنیک های مدرن برشمرد.
وی برآورد هزینه و درآمد اصلاح نژاد، انجام تلقیح مصنوعی گله گوسفند شال، برآورد پارامترهای اصلاح نژادی، رکوردبرداری از فنوتیپی، بررسی مکان دوره آبستنی، تجهیز آزمایشگاه ژنتیک مولکولی و طرح ژنوتاپتیک اصلاح نژاد را از مهمترین اقدامات انجام شده در مرکز اصلاح و نژاد استان ذکر کرد.
در پایان این مراسم دامداران و بهره برداران مسایل و مشکلات خود را مطرح و پاسخ کارشناسی به آنها ارایه شد.
گوسفند نژاد شال یکی از نژادهای بومی استان قزوین می باشد که دارای جثه به نسبت بزرگی بوده و سر طویلی دارد.
روی بینی این نژاد گوسفند محدب، حدقه چشم کاملا برجسته و گوشهای بلند و افتاده و اغلب زیرگلو دارای منگوله زائده گوشتی دارد.
قوچ و میش در این نژاد فاقد شاخ می باشد، رنگ عمومی بدن دام بیشتر به رنگ شکری متمایل به خاکستری بوده که در اصطلاح محلی به آن شیر بور می گویند و البته تعداد اندکی از دامها نیز به رنگ سیاه و سفید می باشد که در اصطلاح محلی به آن قمرال می گویند.
روی پیشانی این گوسفند لک سفیدی وجود دارد که تا پس سر ادامه دارد و جز اختصاصات نژادی می باشد.
استان قزوین دارای 536 واحد صنعتی با جمعیت دامی 20 هزار راس گوسفند، 78هزار راس گاو و 884 واحد روستایی با جمعیت دامی 930 هزار راس گوسفند و 75 هزار راس گاو است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com