اصلاح ساختار 300 مرغداری در مازندران

 اصلاح ساختار 300 مرغداری در مازندران
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:در راستای کاهش هزینه‌های تولید، ساختار 300 مرغداری در سال گذشته در مازندران اصلاح شد.
علی رضا عطایی نژاد در  منطقه مازندران اظهار کرد: برنامه های جهاد کشاورزی در راستای کاهش قیمت تمام شده محصولات دامی در استان در حال انجام است اما سرعت انجام آن دلخواه نیست.
وی با اشاره به کاهش هزینه‌های دام با کاهش هزینه‌های خوراک دام تصریح کرد: قیمت علوفه در بازار کاهش یافته و به کمتر از قیمت مصوب دولتی رسیده است. بخشی از سبوس مورد نیاز کنسانتره نیز در اختیار 8 تا 9 کارخانه تولید کنسانتره خوراک دام در استان با قیمت مصوب قرار می‌گیرد.
عطایی نژاد با بیان اینکه دولت طی 1.5 سال گذشته قیمت جو را کاهش داده و از 920 تومان حدود یک سال قبل به حدود 670 تا 680 تومان در سال جاری رسانده است، ادامه داد: قیمت جو تضمینی خریداری شده از کشاورزان بیشتر از 900 تومان است ولی دولت با پرداخت یارانه برای این خوراک دام، آن را با قیمت حدود 300 تومان برای هر کیلوگرم در اختیار دامدار قرار می‌دهد. جو وارداتی نیز با قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در بخش اصلاح نژاد نیز می‌توان با افزایش میزان راندمان تولید محصولات دامی قیمت تمام شده را کاهش داد. جهاد کشاورزی با تلقیح 18 هزار تلیسه با اسپرم رایگان به افزایش بهره وری دام سنگین پرداخته که موجب افزایش میزان تولید گوشت و شیر خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به تلقیح در دام سبک بیان کرد: با استفاده از فرمولاسیون مرکز اصلاح دام کشور و ترکیب گونه‌های مختلف از نژاد بومی مازندران و گونه رومانوف که خاصیت زایش بالایی دارد و یک نژاد سنگین، وزن زایش گوسفندان از 0.7 در سال به بیش از 1 و تا 1.5 بره در سال افزایش خواهد یافت که در این صورت با افزایش میزان تولید میزان هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: با در اختیار قرار دادن اسپرم نژاد اصلاح شده، برخی از صفات اصلاح شده پدر و مادر به بره منتقل خواهد شد. بره برخی از خصوصیات پایه زل همچون سازگاری با محیط و گوشت با کیفیت و شیر مناسب را از مادر و افزایش وزن و میزان باروری را از پدر به ارث می‌برد.
عطایی نژاد با توجه به مصارف زیاد شیر بز در تولید پنیر گفت: با تلقیح مصنوعی و طبیعی در بزهای استان نیز میزان شیردهی بزها افزایش خواهد یافت.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در خصوص تجهیزات مورد نیاز دامداران استان گفت: در مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و مناسب بودن زمین برای کشت محصولات کشاورزی دامداری‌های بزرگ وجود ندارد و اغلب دامداری های استان، کوچک هستند.
وی ادامه داد: خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به دامپروری نیز اختصاص یافته است و دامداران نیز می‌توانند از اعتبارات استانی و ملی برای خرید تجهیزات شیردوش و دستگاه سرد کن برای رعایت نکات بهداشتی شیر استفاده کنند که به صورت غیرمستقیم در کاهش هزینه‌های تولید اثر خواهد داشت.
عطایی نژاد با اشاره به اصلاح ساختار در 300 مرغداری استان در سال گذشته گفت: دو جداره شدن دیواره و سقف مرغداری‌ها موجب کاهش میزان مصرف سوخت تا 40 درصد در فصل سرما شده است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com