آمار حمایت از تولیدکنندگان محصولات دامی کذب است

 آمار حمایت از تولیدکنندگان محصولات دامی کذب است
رئیس هیئت مدیره انجمن کارخانجات خوراک دام استان همدان گفت: آمار حمایت از تولیدکنندگان محصولات دامی کذب است.
تولیدات دام و طیور یکی از مهمترین منابع اشتغالزایی و درآمدی در استان همدان است که با وجود ظرفیت ها و پتانمسیل مطلوب استان در این نوع تولیدات مشکلاتی هم در مسیر تولیدات دامی وجود دارد.
تلاش کردیم تا در برقراری ارتباط با رئیس هیئت مدیره انجمن کارخانجالت دام استان بخشی از این مشکلات و راهکار رفع آن را مورد بررسی قرار دهیم.
محمدرضا کاظمیان،با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین مشکل تولیدکنندگان محصولات دامی، عدم حمایت است اظهار کرد: متأسفانه دامدار، مرغدار، پرورش دهنده محصولات آبزی از هیچ بُعدی مورد حمایت نیستند و سازمان جهاد کشاورزی هم که باید در این قضیه ورود کند نقش نظارتی به خود گرفته و با دستاویز واگذاری امور به بخش خصوصی، عملا از حمایت و هدایت تولیدات امور دامی استان خود را کنار کشیده‌است.
وی ضمن تشریح بخش‌های مختلف روند تولید و عرضه محصولات دامی بیان کرد: هیچ یک از بخش‌های تولید و عرضه محصولات دامی در استان مورد حمایت نیستند و نه تنها تسهیلاتی به این بخش‌ها اعظا نمی‌شود بلکه سنگ‌هایی مثل سنگ مالیات و بیمه بر سر راه تولیدکننده، توان و انگیزه حرکت را از تولیدکننده گرفته‌است.
مدیرعامل کارخانه خوراک دام و طیور آبزیان بنیاد تعاون زندانیان استان همدان با تأکید بر این امر که پس از صنعت نفت، مرغداری بزرگترین صنعت کشور است عنوان کرد: طی چندسال اخیر بدون حساب و کتاب مجوز مرغداری صادر شده است در حالی که از دیگر سو واردات مرغ یخی افزایش یافته‌است با این وصف بازاری برای عرضه محصولات مرغداری‌های استان باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به نوسانات قیمت مرغ در سال‌های اخیر تبیین کرد: سال گذشته قیمت مرغ به‌قدری دچار نوسان بود که اغلب مرغداری‌ها متضرر شدند.

کاظمیان افزود: تولیدکنندگان باید طبق قانون مشمول بخشودگی دیرکرد تسهیلات یا تخفیف‌های مالیاتی باشند اما متأسفانه همه این قوانین درحد حرف باقی مانده و اجرا نشده‌است و در عمل، آمارسازی کذب ارائه می‌شود و با آمار دروغ به مردم گفته می‌شود که از تولید حمایت می‌شود در حالی که واقعا چنین نیست و نه در بخش تسهیلات، نه ارائه یارانه و سوبسید و  نه اخذ مالیات هیچ حمایتی از تولیدکنندگان این بخش صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه میزان مالیات استان همدان با میزان مالیات استان خراسان رضوی برابری می‌کند گفت: مالیات استان خراسان رضوی با این همه واحد تولیدی و خدماتی و گردش مالی با همدان که نه کارخانجات صنعتی گسترده دارد و نه از موقعیت درآمدزای ثابت مثل شرایط مشهد برخوردار است برابری کرده‌است و این به آن دلیل است که بیشترین فشار بر اقشار متوسط جامعه به‌ویژه تولیدکنندگان بوده‌است وگرنه چه دلیلی دارد همدان با این وضعیت اقتصادی در صدر درآمد مالیاتی کشور بایستد.
رئیس هیئت مدیره انجمن کارخانجات خوراک دام استان همدان با اشاره به اینکه مواد اولیه تولیدات ما از خارج از کشور وارد می‌شود خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این مواد تا به‌دست تولیدکننده برسد بسیار بالا می‌شود و ما هیچ مساعدتی در این موضوع از سوی دولت نداریم در واقع در موضوع یارانه نیز اینچنین است و چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی تنها درحد حرف باقی ماند.

تنها 3 کارخانه از 15 کارخانه تولیدکننده فعال است
کاظمیان در ادامه به تعطیلی کارحانجات تولیدکننده خوراک دام و طیور اشاره و تشریح کرد: در حال حاضر از 15 کارخانه تنها 3 کارخانه فعال هستند و مابقی از سال گذشته با عدم حمایت‌ها و فشار ادارت تأمین اجتماعی و مالیات به تعطیلی رسیده‌اند البته در این مدت سود بالا و دیرکرد اقساط بانکی نیز تأثیرگذار بوده‌است.
وی با بیان اینکه کارخانه خوراک دام و طیور آبزیان بنیاد تعاون زندانیان استان همدان یکی از 3 کارخانه فعال است که تنها با 40 درصد ظرفیت فعال است تصریح کرد: جلسات متعددی در اتاق بازرگانی و استانداری و ... برگزار کرده و پیگیر رونق این بازار بوده‌ایم که هیچ نتیجه‌ای دریافت نکردیم و ستاد تسهیل هم هیچ پیگیری در از بین بردن رکود در این واحدهای تولیدی نداشته‌است.
مدیرعامل کارخانه خوراک دام و طیور و آبزیان بنیاد تعاون زندانیان استان همدان اضافه کرد: اغلب بانک‌ها با سود 22 یا 23 درصد به متقاضیان تسهیلات می‌دهند با این سود کلان و رکود بازار و حجم تولیدات معمولا شرایط مورد نظر حاصل نشده و کار به ضبط املاک و اموال تولیدکننده می‌رسد.
وی با اشاره به لزوم تقویت صنایع تبدیلی استان تبیین کرد: یکی از مشکلات ما در بازار محصولات، نبود صنایع تبدیلی قوی است به عنوان مثال در بسته‌بندی و کشتار مرغ تنها دو کشتارگاه در استان همدان وجود دارد که البته پیشتر 3 کشتارگاه بودند اما یکی از آنها اخیرا به دلیل عدم حمایت‌ها و ساماندهی مطلوب با بدهی 6 میلیارد تومانی ورشکست شده‌است.
رئیس هیئت مدیره انجمن کارخانجات خوراک دام استان همدان افزود: متأسفانه در همین دو کشتارگاه هم به دلیل عدم بازگشت هزینه مرغداران و نبود ضابطه و سیستم در مبادلات چک و معامله، اقبال مرغداری‌ها نسبت به فروش محصولات به کشتارگاه کمتر شده و در نتیجه کشتارگاه‌ها هم با بی‌میلی کار را دنبال می‌کنند.
وی با اظهار گلایه از عدم نظارت بر روند تولید و بسته‌بندی و عرضه یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر دلالان بهتر از تولیدکنندگان کاسبی می‌کنند و سود بهتری نصیب آنها می‌شود در حالی‌که اگر انجمن یا سندیکا یا تشکلی بر روندفروش و عرضه تولیدات نظارت داشته باشد شاهد چنین نتایجی نخواهیم بود.
کاظمیان با بیان اینکه استان کرمانشاه در این موضوع عملکرد مطلوبی داشته‌است گفت: معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این موضوع برنامه‌ریزی داشته و با نظارت دقیق مانع از بروز مشکلات این‌چنینی شده‌است در واقع کرمانشاه در فروش و عرضه محصولات دامی نظام‌مند عمل کرده‌ و موفق شده روند تولید تا بسته‌بندی و عرضه محصولات دامی را تحت مدیریتی کارآمد کنترل کند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که این مسائل بارها در مجامع مختلف مطرح شده‌است اظهار کرد: امید است مسئولین امر با بیان دوباره این مسائل نسبت به وضعیت تولیدات استان حساس شده و به دور از آمارسازی‌های غیر واقعی به واقع تدبیری عاجل بیندیشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com