9 هزار تن گوشت از سیستان و بلوچستان به دیگر نقاط کشور حمل شد

 9 هزار تن گوشت از سیستان و بلوچستان به دیگر نقاط کشور حمل شد
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: 9 هزار تن گوشت قرمز در شش ماه امسال از استان به سایر نقاط کشور حمل شده است.
مهدی حسینی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: میزان گوشت حمل شده امسال در مقایسه با چهار هزار و 500 تن مدت مشابه سال گذشته از رشد دو برابری برخوردار است.
وی ادامه داد: تهران، خراسان رضوی، فارس، البرز، گلستان، مازندران و خوزستان از عمده استان های هدف حمل گوشت های تولیدی سیستان و بلوچستان بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین در این مدت میزان واردات دام به استان 64 هزار و 500 راس بوده که در مقایسه با 37 هزار و 800 راس مدت مشابه پارسال از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی گفت: فعالیت های دامپزشکی به دلیل ارزش و اهمیت اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی و همچنین لزوم پیوستن به بازار تجارت جهانی، امنیت غذایی، تامین غذای کافی برای جوامع انسانی، رفع گرسنگی و سوء تغذیه از اهمیت و ارزش بسیاری در کشورهای مختلف جهان برخوردار است.
وی ادامه داد: از نظر عموم مردم فعالیت دامپزشکی بر روی درمان دام است در صورتی که هدف نهایی این نهاد تامین مواد غذایی و بهداشتی سالم برای انسان از طریق کنترل بیماری های دامی است.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی در سه محور تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده های دامی به منظور حفظ سرمایه ها دامی و تولید فرآورده های سالم، مراقبت و پیشگیری بیمارهای قابل انتقال بین انسان و دام و تامین سلامت غذا، حفظ و ارتقای سلامت عمومی تعریف شده است.
حسینی بیان کرد: از آنجایی که بسیاری از بیماری ها قابل انتقال از دام به انسان است بر این اساس ضروری است کنترل بیمارها در جمعیت دامی صورت گیرد.
وی ادامه داد: این اداره در راستای تامین سلامت غذا و ارتقای سلامت عمومی اقدامات مختلفی از جمله کنترل بر تمامی مراحل عرضه دام تا رسیدن به دست مصرف کننده، واکسیناسیون دام ها و پلاک کوبی دام را انجام می دهد.
وی ادامه داد: هویت دار کردن دامها از جمله موارد مهمی است که در دستور کار قرار گرفته به طوری که سال گذشته تمامی دام های سنگین شامل گاو و گوساله پلاک کوبی شدند و پلاک کوبی شتر با توجه به اینکه 50 درصد شتر کشور در این استان قرار دارد در حال پیگیری است.
وی گفت: این اداره کل در دو سال اخیر چندین آزمایشگاه نظیر آزمایشگاه تشخیص تب برفکی در مرکز استان، آزمایشگاه تشخیص بیماری تب کریمه کنگو و آزمایشگاه تشخیص اچ پی ال سی در چابهار راه اندازی کرده است.
وی ادامه داد : آزمایشگاه اچ پی ال سی یکی از آخرین و دقیق ترین ابزارهای فنی آزمایشگاهی است که با حساسیت بسیار بالا به منظور تعیین و تشخیص باقیمانده های دارویی، سموم و سایر آلاینده‎ها (فلزات سنگین) در فرآورده‎های خام دامی و خوراک دام و طیور (به ویژه آبزیان) به کار می‎رود که راه اندازی این آزمایشگاه کمک قابل توجهی به واردات و صادرات فرآورده های دامی می کند.
حسینی ادامه داد: راه اندازی کشتارگاه طیور زاهدان بعد از چند سال فعال نبودن با کشتار 32 هزار قطعه در هر شیفت و برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی، تجلیل از فعالان این عرصه، بازدید از شرکت های پخش و داروخانه های عرضه کننده دارویی دام ها و امضا تفاهمنامه با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامه های این هفته است.
وی عرضه دام زنده را تهدیدی برای سلامت عمومی عنوان کرد و گفت: این اداره کل علاوه بر برنامه های مختلف با راه اندازی پلیس سلامت از سال گذشته با همکاری فرمانداری ها و شهرداری ها در تلاش است از عرضه هرگونه دام زنده در سطح شهر جلوگیری کند.
وی گفت: واردات هرگونه مرغ زنده به استان ممنوع است بر این اساس با هماهنگی صورت گرفته با نیروهای انتظامی با متخلفان برخورد می شود.
وی با بیان اینکه امسال در استان دو مورد فوت ناشی از بیماری هاری و 9 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو گزارش شده است گفت: انجام واکسیناسیون هاری در سال جاری نسبت به سال گذشته 52 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته امسال سمپاشی اماکن دامی علیه تب کریمه کنگو از 83 هزار متر مکعب به بیش از 200 هزار متر مکعب افزایش و واکسیناسیون بیماری بروسلوز در دام ها 21 درصد و گوسفند 34 درصد رشد داشته است.
وی گفت: درعید قربان 33 گروه ثابت و 36 گروه سیار دامپزشکی با 35 نفر دامپزشک، 118 کارشناس و 13 ناظر شرعی فعال بود که در طول این ایام شش هزار و 743 راس دام را مورد بازرسی قرار دادند.
وی ادامه داد: همچنین سه هزار و 777 لاشه در روز عید قربان بازرسی شدند که 14 لاشه به وزن 735 کیلوگرم به طور کامل ضبط و 156 لاشه نیز اصلاحی بودند.
وی خاطر نشان کرد: در سیستان و بلوچستان 10 کشتارگاه صنعتی دام و چهار کشتارگاه طیور شامل سه کشتارگاه فعال و یک مورد در خاش غیر فعال است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com