163 هزار و 665 راس دام در شهرستان سلسله علیه بیماری تب مالت واکسینه شد

 163 هزار و 665 راس دام در شهرستان سلسله علیه بیماری تب مالت واکسینه شد
کیومرث نورمحمدی گفت: بیماری تب مالت یکی از بیماری‎های مشترک بین انسان و دام است که مبتلا شدن به این بیماری در دام منجر به سقط جنین، کاهش شیر، پشم و گوشت شده و در انسان نیز موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و کاهش عملکرد فرد می‎شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سلسله با اشاره به سیستم زندگی عشایری و سنتی مردم شهرستان و آمیختگی زندگی انسان با دام‎ها، افزود: به علت عدم آگاهی، روستائیان و دامداران در تماس مستقیم با دام‎ها هستند و به همین دلیل انتقال بیماری بیشتر می‎شود.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون به صورت صد در صدی باعث جلوگیری از بیماری تب مالت نمی‎شود، تاکید کرد: برخی از دامداران از تزریق واکسن به دام‎ها جلوگیری می‎کنند، ضمن آن که بایستی سیستم سنتی نگهداری دام‎ها نیز با آموزش اصلاح شود.
نورمحمدی با بیان اینکه تهیه شیر و فرآورده‎های لبنی از لبنیاتی‎های غیرمجاز که فاقد پروانه بهداشتی هستند و هیچ‎گونه نظارت بهداشتی روی آن‎ها صورت نمی‎گیرد، استفاده از بستنی‎های سنتی و در تماس بودن با گوشت خام از عوامل شیوع این بیماری هستند، افزود: بهترین راه تشخیص این بیماری خونگیری و حذف دام‎های مبتلاست اما متاسفانه بیش از یک دهه است که به علت نبود اعتبارات و عدم پرداخت غرامت به دامداران این کار صورت نمی‏گیرد.
وی گفت: آمار بیماری تب مالت در سلسله نسبت به سایر شهرستان‎ها کمتر است، با اینحال باید لبنیاتی‎های سنتی تحت نظارت و کنترل بهداشتی باشند تا از شیوع این بیماری در جمعیت شهری نیز جلوگیری شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سلسله افزود: در همین راستا یک کارگاه آموزشی برای قصابان شهرستان نیز در خصوص بیماری‎های مشترک میان انسان و دام با اولویت تب مالت و تب کریمه و راه‎های جلوگیری از انتقال این بیماری‎ها تشکیل شد. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com