دامپزشکی خراسان رضوی به پیامدهای سرما و قطع گاز در مرغداری‌ها هشدار داد

دامپزشکی خراسان رضوی به پیامدهای سرما و قطع گاز در مرغداری‌ها هشدار داد
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مرغداران نسبت به پیامدهای سرما و برودت هوا و احتمال قطع گاز در فصل زمستان هوشیار باشند و تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.


علیرضا شهرام شرقی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و تجربه برودت هوا در این فصل، احتمال قطع گاز با توجه به افزایش مصرف وجود دارد بنابراین به مرغداران توصیه اکید داریم نسبت به تامین سوخت فسیلی برای شرایط اضطراری اقدام کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: با احتمال وقوع بارش و بارندگی امکان مسدود شدن موقت مسیر دسترسی به واحدهای مرغداری وجود دارد، بنابراین لازم است تولیدکنندگان تمهیدات لازم را برای تامین نهاده برای مصرف گله‌های خود داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به مشاهدات تلفات ناشی از قطع برق در برخی واحدها و بروز مسائل تنفسی به دلیل مشکلات ناشی از فعال نشدن سیستم تهویه، به مرغداران هشدار می‌دهیم وضعیت تامین برق اضطراری و کارآمدی آن را در سیستم‌های تهویه چک کنند.

شرقی افزود: هفته گذشته در یکی از واحدهای مرغداری خراسان رضوی با ۶۰ هزار قطعه ظرفیت به دلیل قطعی برق و عدم اتصال برق به سیستم تهویه، ۳۰ هزار قطعه مرغ تلف شدند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت و اهمیت واکسیناسیون طیور در طول مدت پرورش هر گله اظهار کرد: واکسیناسیون ۵۳۶ میلیون و ۳۱۴ هزارو ۹۸۰ نوبت سر در طیور صنعتی استان در برابر بیماری‌های مختلف طی ۹ ماه گذشته از سال جاری ثبت شده است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون انجام شده در برابری بیماری‌های ویروسی مانند "نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت، گامبورو، مایکو پلاسما، سالمونلا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان" انجام شده است.

شرقی با تاکید بر اینکه تمامی مرغداران باید اجرای برنامه پیشنهادی واکسیناسیون برای گله‌های پرورشی را طبق پروتکل‌های اعلامی انجام دهند، افزود: متاسفانه مشاهده شده برخی واحدها به دلیل هزینه‌های اقتصادی از انجام برخی واکسن‌ها خودداری کردند که این اقدام تضعیف سیستم ایمنی مرغ و حساس شدن در برابر بیماری‌ها را در بردارد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: میزان واکسیناسیون امسال در بخش طیور استان خراسان رضوی به دلیل افزایش برنامه تکلیفی جوجه ریزی تا ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره نسبت به پارسال افزایش دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com