ایجاد شبکه‌های دامپروری عشایری یکی از نیازهای تحقق شعار سال در خراسان شمالی

ایجاد شبکه‌های دامپروری عشایری یکی از نیازهای تحقق شعار سال در خراسان شمالی
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ایجاد شبکه‌های دامپروری عشایری نیمه صنعتی یکی از نیازهای عشایر استان برای تحقق شعار سال است.

رضا روشن‌ضمیر  اظهار کرد: محور اصلی فعالیت جامعه عشایری تولید گوشت قرمز، توسعه تولید گیاهان دارویی و تولید صنایع دستی است.

وی افزود: در سال زراعی سال گذشته برای تحقق شعار سال با وجود بروز خشکسالی‌های شدید ۶۵۰۰ تن نهاده دامی میان دامداران عشایری استان برای تولید گوشت قرمز توزیع شد. از سوی دیگر، در حال حاضر با توجه به بارندگی‌های خوبی که شده وضعیت مراتع مناسب شده است و تابستان امسال با تحقق شعار جهش تولید مواجه خواهیم شد.

او بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط جامعه عشایری استان تولید شود.

روشن‌ضمیر ادامه داد: عشایر خراسان شمالی با تنش آبی شدید مواجه بودند که آبرسانی سیار به‌طور جدی در دستور کار ما بوده و هست تا تولید کمتر تحت شعاع قرار گیرد؛ اما برای تحقق جهش تولید باید تسهیلات ارزان‌قیمت و مدت‌دار در اختیار عشایر قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند در میان‌بندها واحدهای دامپروری نیمه صنعتی راه‌اندازی کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: زمان کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق ۴۵ روز طول می‌کشد، اما اکنون کوچ به‌صورت مکانیزه شده و این مدت زمانی، کاهش یافته است. این امر سبب می‌شود تا مشکلاتی برای چرای دام با روستاییان پیش آید. سال گذشته عشایر مجبور شدند زودتر از زمان موعد از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی کوچ کنند که آن‌ها در مناطق میان‌بند اتراق کردند، ولی درگیری‌های زیادی با روستاییان داشتند.

وی افزود: اکنون ۲۰ درصد عشایر استان در مناطق میان‌بند دامداری دارند، اما بقیه ندارند و باید به ساخت شبکه‌های دامپروری نیمه صنعتی در این مناطق توجه و آن را در برنامه هفتم دنبال کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com