گزارش تصویری از بررسی مشکلات بیماری های طیور بین تعدادی از دامپزشکان و انجمن جوجه یکروزه

با توجه به افزایش میزان تلفات غیر منطقی در تعدادی از مرغداری ها در استان ها و شهرستان های مختلف کشور، انجمن جوجه یکروزه که سابقه برگزاری این چنین جلسات را در زمان های بحرانی دارد، بار دیگر پیش قدم شد تا راه کاری را برای مقابله و چاره اندیشی با معضل موجود پیدا کند.
در نشست فوق که مدیریت آن را دکتر بزرگمهری - استاد سرشناس دانشکده دامپزشکی به عهده داشت - تعدادی از دامپزشکان شرکت های مرغ مادر کشور و نمایندگان سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کل کشور حضور داشتند که به تبادل تجربه در خصوص بیماری های مشاهده شده اخیر در مزارع پرورشی و نحوه عملکرد دامپزشکان در موارد مشابه و ذکر عملکرد سازمان دامپزشکی در خصوص افزایش بیماری ها و تلفات پرداخته شد.
در کلیات و نتیجه گیری های بحث ها و تبادل اطلاعات ها همگی دامپزشکان که از مزرعه های مختلف پرورشی بازدید داشته اند به این نتیجه رسیده اند که عموما بیماری ها مشخصات آنفلونزا و نیوکاسل را داشته اند که اعلام قطعی آن را به آزمایش های بیش تر و تحقیقات بیشتر موکول کرده اند.
دکتر خزایی - از سازمان دامپزشکی - در گفته های خود اعلام داشتند که بیماری و تلفات غیر معمول بیشتر در کرمانشاه، خراسان، قزوین، قم، فارس، کهگیلویه و ... دیده شده است که البته به این معنی نیست که در سایر استان ها خبری از تلفات غیر معمول نیست، بلکه در صورت وجود نیز به علت هراس از حذف کامل کانون و جلوگیری از جوجه ریزی گزارش های صحیح اعلام نشده است.
در همین خصوص دکتر سعیدی نیز با اعلام اینکه نوع بیماری از شکل عفونی و یا ویروسی و یا میکروبی بودن مشخص می باشد و و علائم آن در بیش از 3 یا 4 بیماری قابل مشاهده نیست، خواستار آزمایش سریع و دقیق بر روی نمونه ها شد.
دکتر سلیمی با ذکر این مطلب که سال هاست بر روی تیتر های خونی تحقیق می نماید عنوان کرد مشاهدات و نوسانات تلفات نشان می دهد که تیتر آنفلونزا همواره در واحدهای مادر وجود داشته و گله به صورت خود به خودی در حال افت و خیزهای طبیعی با این ویروس می باشد که نمودار ها نشان می دهد این افت و خیز در حال پیدا کردن منحنی صعودی است.
همچنین دکتر سلیمی خواستار پیگری مجدانه سازمان دامپزشکی در خصوص بررسی گزارش ها و اعلام سریع آنها شد و اظهار داشت تا کنون با توجه با ارائه نمونه های فراوان و نمونه گیری های مختلف خود سازمان دامپزشکی، هیچ پاسخی به صورت کتبی در اختیار واحدها قرار نگرفته است.
دکتر بزرگمهری در نتیجه گیری بحث اعلام کرد: ما با بیماری عفونی و واگیردار جدی روبرو هستیم که بیشتر دارای مشخصات نیوکاسل و آنفلونزا می باشد و در حال توسعه در کشور می باشد و باید کارهای تحقیقاتی جدی تری را برای مشخص شدن این مهم انجام داد و همچنین باید کلاس های آموزشی بیشتری را با مدیران فارم ها و مرغ داری های گوشتی برگزار نماییم.
همچنین در پایان جلسه ، حاضرین خواستار حضور آقایان دکتر آقا میری - ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی و دکتر نوروزی - ریاست محترم سازمان دامپزشکی در جلسه ای جداگانه شدند تا نسبت به رفع ابهامات موجود در آئین نامه ابلاغی اجرائی نظارت دامپزشکی اقدامات مناسب تری به عمل آید.

گزارش تصویری از نشست فوق/جهت بارگزای عکس ها بین 10 تا 25 ثانبه صبر کنید.



توجه:

جهت تهیه گزارش های متنی و تصویری از نشست های خود می توانید با شماره تلفن های 66420988 و 66420366 تماس حاصل نمایید.
قابل ذکر است که خلاصه گزارش ها در فکس نامه و مشروح کامل آنها به همراه عکس در ماهنامه I.T.P درج و انتشار خواهد یافت.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com