مقایسه اقتصادی روش های پرورشی در مرغداری

مقایسه اقتصادی روش های پرورشی در مرغداری
مقدمه - آنچه در ذیل می آید گذری است به اقتصاد مرغداری گوشتی بخشی که مستیما با مصرف کننده سرو کار دارد و تمام کاسه کوزه ها و بر سر این بخش می شکند و چه بسیار سر کوفت مسئولان که مرغداران کشورهای دیگر را در مدیریت های بهینه و پایین آوردن هزینه تولید بر سر این بخش می زنند من نمی دانم که در کشورهای  دیگر هم آیا نوسان قیمت 500 الی 600 تومانی جوجه آنهم در یک شب وجود دارد یا ندارد ویا نوسان قیمت نهاده ها به میزان 100 الی 120 تومان در یک شب وجود دارد یا ندارد و کاری هم در این مقاله به این موضوع ندارم بلکه هدف ارایه روشهای بهینه سازی مصرف دان سوخت و غیره برای پایین آوردن قیمت تمام شده می باشد.
 البته تاکیدا عرض می شود قیمتهای ارائه شده در این مقاله مبین قیمتهای واقعی و روز مرغ نبوده و هدف فقط مقایسه روشهای مختلف پرورش می باشد.

اقتصاد در مرغداری:
برای ارائه تحلیل اقتصادی در مرغداری  فرضیات ذیل را در نظر می گیریم
- مرغداری دارای دو سالن 750 متر مربعی میباشد که قدرت تولید 43 تن مرغ زنده در هر دوره  پرورش را دارد
- 4 نفر کارگر در این مرغداری مشغول به کارند که حقوق ماهیانه آنها با احساب مزایا ماهی دومیلیون تومان است
- هزینه های ثابت این مرغداری شامل کرایه حمل ونقل برق آب سوخت تعمیر و نگهداری حدود 10 میلیون تومان در هر دوره پرورش می باشد
- جوجه خریداری شده با احتساب بیمه و غیره به قیمت 850 تومان خریداری می شود
-  دان مصرفی با در نظر گرفتن قیمت متعادل نهاده ها  هر کیلو گرم 650 تومان فرض می شود (قیمت فوق برای ذرت حدود 400 تومان و سویا حدود 500 تومان صادق است)
- میزان سوخت مصرفی حالت ایده آل و 800 لیتر برای هر روز و به قیمت 350 تومان در لیتر در نظر گرفته میشود.( متوسط زمستان و تابستان)

فرض اول
بازار از ما تقاضای مرغ با میانگین 3 کیلو گرم را دارد
برای تولید این مرغ  با احتساب 6 در صد تلفات      15000 قطعه به ارزش 12750000 تومان
برای تولید این مقدار مرغ با احتصاب ضریب تبدیل 2.1  به میزان 90300 کیلو گرم دان لازم است که به ارزش 58695000 تومان خواهد بود
دوره پرورش   برای این مرغ 53 روز خواهد بود میزان گازوئیل 42400 لیتر به ارزش  14840000 تومان
هزینه ثابت و کارگر 12000000 تومان
کل هزینه تولید 98285000 تومان که با این حساب هزینه هر کیلو گرم 2290 تومان خواهد بود

فرض دوم
بازار از ما تقاضای مرغ با میانگین 2.5 کیلو گرم را دارد
برای تولید این مرغ  با احتساب 6 در صد تلفات      18000 قطعه به ارزش 15300000 تومان
برای تولید این مقدار مرغ با احتصاب ضریب تبدیل 1.9  به میزان 81700 کیلو گرم دان لازم است که به ارزش 53105000 تومان خواهد بود
دوره پرورش   برای این مرغ 45 روز خواهد بود میزان گازوئیل 36000 لیتر به ارزش  12600000 تومان
هزینه ثابت و کارگر 12000000 تومان
کل هزینه تولید 93005000 تومان که با این حساب هزینه هر کیلو گرم 2150 تومان خواهد بود

فرض سوم
بازار از ما تقاضای مرغ با میانگین 2.1 کیلو گرم را دارد (که منطبق با استانداد جهانی است)
برای تولید این مرغ  با احتساب 3 در صد تلفات      21000 قطعه به ارزش 17850000 تومان
برای تولید این مقدار مرغ با احتصاب ضریب تبدیل 1.65  به میزان 71000 کیلو گرم دان لازم است که به ارزش 46150000 تومان خواهد بود
دوره پرورش   برای این مرغ 38 روز خواهد بود میزان گازوئیل 30400 لیتر به ارزش  10640000 تومان
هزینه ثابت و کارگر 10000000 تومان
کل هزینه تولید 84640000 تومان که با این حساب هزینه هر کیلو گرم 1970 تومان خواهد بود

لازم به توضیح است در بر آورد فوق بهینه سازی مصرف سوخت مد نظر قرار نگرفته است و میزان سوخت حداکثر مصرف ممکنه لحاظ کردیده است.
همچنین در وزنهای پایین رسیدن به اعداد فوق کاملا ممکن است ولی در اوزان بالا ممکن است هزینه ها خیلی بالا تر از این شود .
 
کلمات کلیدی اقتصاد تولید
نظرات شما
  •  

    صادق گفت : ۹۰/۰۴/۱۶

    اين سه فرضيه به هيچ عنوان منطقي نيست در حال حاضر هرچه مرغ سنگينتر باشه سودش بيشتره نويسنده احتمالا مرغداري نكرده اين نظريات فقط روي كاغذ درست در مياد.

    پاسخ...
  •  

    دراوی پور گفت : ۹۰/۰۴/۱۶

    اقا صادق برادر عزیز و فرضیه رد کن .دوست عزیزی که خیلی مرغداری کرده اید شما درچند حالت ممکن قرار گرفته اید اول اینکه یا این دوره را مرغ3کیلویی تحویل داده ای وباکیفی کوک وبی خبر ازامراض درکمین درخوشحالی بسر میبرید ویا بجای ذرت وسویا از فرضیه های خود استفاده نموده و ماده ارزانتری پیدا کرده اید واز ان جهت پرورش مرغ3تا4کیلویی استفاده می نمایید دوستان من بیایید کمی واقع بینانه به قضیا نگاه کنیم باتشکر

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۰/۰۴/۱۸

    من از وقتی به عقل و هوش اومدم خودمو تو مرغداری دیدم.فکر کنم این جیگر ما یا مرغداری نکرده یا (؟)

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۰/۰۴/۱۸

    خیلی با حالی عزیز.یه کم بیا تو دنیای واقعی!

    پاسخ...
  •  

    هادی گفت : ۹۰/۰۴/۱۸

    من هم یه فرضیه دارم. مرغ رو میگیرم 3 کیلو تلفات هم 2 درصد ضریب تبدیل هم 1.5 دوره پرورش هم 35 روز. میشه کیلویی 1700 تومن. آقاجان با مفروضات که نمیشه توجیه اقتصادی کرد. خدایی با امکانات 99% مرغداریهای ایران نمیشه 38 روزه رسید به وزن 2100. تازه این مفروضات داره قیمت ذرت سویا رو میگه. یعنی از دان مش استفاده کردیم. با استفاده از دان مش که هیچ جای دنیا و هیچ نموداری این عدد رو نمیده.

    پاسخ...
  •  

    ضرغامی مرغدار گفت : ۹۰/۰۴/۱۸

    در مورد فرض اول باید عرض کنم 15000 مرغ 3کیلویی را اگر کنار هم بچینید در سالن 15000 متری جا نمیشود
    اگر کسی تا بحال توانسته 45000کیلو مرغ از 1500متر سالن برداشت کنه لطفا به هم ایشان را نشان دهید.
    لطفا فرض غلط نکنید

    پاسخ...
  •  

    دامپزشک گفت : ۹۰/۰۴/۱۹

    فرض کنیم که محاسبات شما درست باشه, پس چرا هیچکدام از مرغدارها این دوره نتوانستند با داروخانه تسویه حساب کنند؟

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۰/۰۴/۲۰

    فرضیه ای معتبراست که باواقعیت همخوانی دارد.البته درکل با این نظر که دوره پروش باید کوتاهتر شود موافقم کاری که درهمه جای دنیا انجام میشود که مهمترین مزیت آن کاهش ضریب تبدیل وتلفات وکم شدن درگیری با بیماری می باشدولی درجایی که هزینه جوجه 25درصد کل هزینه راشامل میشود بهترین حالت تولید مرغ باوزن بیشتر است البته تاجایی که هزینه دان باگوشت برداشتی مساوی شود وپس ازآن ضرر خواهد بود.درفرضیات بالا اگرشما قیمت جوجه را1300فرض کنیدنتیجه معکوس خواهید گرفت.ثانیا اینجاایران است نه اروپا که شما بخواهیدبراساس اصول علمی کارکنیدوشانس تعیین کننده است.درادامه بعنوان یک عضوکوچک خانواده مرغداری خدمت همکار عزیزم جناب آقای ضرغامی عرض میکنم که امکان پرورش وتولید 45000کیلو مرغ در سالن1500متری ممکن است وبنده همیشه این کار راانجام میدهم.برای نمونه دردوره قبل ازیک سالن700متری بامصرف44600کیلودان طی یک دوره47روزه22485کیلو مرغ تحویل کشتارگاه دادم.البته چیززیادی عایدم نشد به همان دلایلی که خود بهترمیدانید.

    پاسخ...
  •  

    علي گفت : ۹۰/۰۴/۲۲

    با سلام و تشكر
    يكي از معضلات مهم در صنعت مرغداري ايران استفاده از يك جيره ثابت بر پايه ذرت و سوياست_به راحتي مي توان با كمي انعطاف جيره اي 10_15 تومان ارزانتر داشت_حال با توجه به مصرف 90 تني حداقل 1 مليون بيشتر سود كرد

    پاسخ...
  •  

    محمد ازاد گفت : ۹۰/۰۴/۲۳

    دركشور عزيزما.با اين اصول علمي وفرضيه ها نمي شود كار كرد اولا تلفات هميشه بااين فرضيات نمي خواند.دوم ضريب تبديل هميشه بالا .البته با شانس بهتر مي شود كار كرد.

    پاسخ...
  •  

    معترض گفت : ۹۰/۰۴/۲۹

    صنعت مرغداری در زمینه گوشتی رو فقط میشه به قمار تشبیه کرد البته شانس ادم در قمار بیشتر ازمرغداریه البته در کشورعزیزمان ایران .

    پاسخ...
  •  

    انسان گفت : ۹۰/۰۵/۱۰

    سلام اخر عزيزان من چرا بدون هدف ادم بايد يه كاري را انجام بده كه همش گلايه كنه توليد مرغ سود داره خوبشم داره فقط بايد سوادشو داشته باشي و بازاريابي بلد باشي چرا بايد خوراك دام را هر دوره بخري كه مشمول تورم امام زماني بشي يك انبار بزرگتر درست كن بدور از رطوبت خوراك بيشتري خريداري كن حداقل 3دوره تازه نياز نيست خوراك درجه يك بخري ذرت نخاله يا درجه 2 هست كه كيلويي 250 هم ميشه خريد فقط بايد پول نقد داشته باشي
    در ضمن شما عزيزان ميخواين نسيه كار كنيد و سود زيادي هم ببريد نميشه هم خروهم خرما را بخواهيد به اندازه اي كه پول ميزاريد سود ميبريد در ضمن بايد بفكر گسترش كار باشيد نه مصرف سود آن با گسترش يك فارم به 100000 قطعه اي ميتوانيد خودتان يك كشتارگاه متوسط احداث كنيد ودلال را كنار بزنيد اون موقع پول پارو ميكنيد

    پاسخ...
  •  

    هاشم قبادی گفت : ۹۰/۰۵/۱۰

    سلام ، خسته نباشید به همه همکاران ارجمند

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۰/۰۵/۱۰

    آقای انسان ، که مطمئنم تا حالا روی کود مرغ هم قدم نذاشتی اول خواهشا یه شماره حساب بده همین الان نقد، 100 تن ذرت فی300 خرد برام بفرست 50 تومنشم برا خودت.
    شما کارت دلالیه نمیدونی مرغدار بدبخت وقتی درگیر میشه چه بلاهایی سرش میاد.
    شما قیمت های خرداد ماه امسال بذار کنار هم منتهی قیمت ذرت رو به قول خودت بزن 250 8 درصد هم تلفات حساب کن ببین مرغداری 100000 قطعه ای چقدر سود می کنه؟

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گیلانی گفت : ۹۰/۰۵/۱۰

    با سلام و خسته نباشید. باید خطاب به گفته ذوست عزیزمان که با اسم (انسان) نظر داداند بگم که یا مرغدار نیستند که یه چنین حرفی میزنند یا نفسشان از جایه گرمی بلند میشه ضمنا اون جایی که میشه ذرت 250 تومانی خرید کرد رو ادرس و شماره تماسش رو بگن تا دوستان مرغدار بتوننن 250 تومنی خرید کنن عزیز من درت 250 تومانی کجا بود مثل اینکه بی خبر ار قیمت بازاری

    پاسخ...
  •  

    سعید گفت : ۹۰/۰۵/۱۱

    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه جناب انسان این مطلب که نوشته شده که مقداری با واقعیت تناقض دارد و بالطبع کاربردی نمیباشد و اما شما دوست گرامی انباری که شما میفرمایید را باذکر جزئیات بفرمایید زیرا در انبار ما که رطوبت آن کم است سویا از زیر میپوسد در حدود چهار ماه و آما بیاییم سر اصل مطلب مشخصات ذرت مورد نظر جناب عالی و زمان خرید با قیمت مذکور را که احتمالا از اسرار نمیباشد را ذکر فرمایید در ضمن موقعیت دلالان و ارزش ویژه و خدمات چشمگیر این قشر زحمتکش برهیچکس البته مرغداران پوشیده نیست البته انشااله این خدمات چشمگیر به زودی به خدمات گلوگیر برایشان تبدیل شود
    خود کرده را تدبیر نیست برای چی قیمت قاچانکی میدی

    پاسخ...
  •  

    احمد پور گفت : ۹۰/۰۵/۱۱

    خطاب به نویسنده با نام انسان : صبح شما به خیر . ساعت خواب . نخاله بدیم به مرغ بخوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مرغداری 100 هزارتایی بزنیم میشه کشتارگاه متوسط ؟؟؟؟؟ شما اصلا اطلاعاتی در مورد مرغداری داری ؟ خوب لا اقل قیمت ذرت خالی خالی رو تو همین صفحه یه نگاه می کردی بعدا کامنت میدادی عزیز من . همینجوری رو هوا که صحبت نمی کنه آدم . ذرت 530 تومنه . مرغداری هم ربطی به کشتارگاه نداره . کلا بحثشون از هم جداست کاملا .

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۵/۱۱

    اقای انسان ظاهرا شما 3یا 4سال خواب بودین از هیچی خبر نداری
    لطفا از خواب پاشین

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۵/۱۲

    يكي از مشكلات مرغداري ما اينست كه مرغ را 53 روز نگاه ميداريم و اين يعني ضريب تبديل بالا - تلفات بيشتر داروي بيشتر و در نتيجه سود كمتر.
    از سوي ديگر به علت درصد سود بانكي و تورم سود كتر از 30 درصد سالانه براي مرغدار ايراني ضرر محسوب ميشود در صورتيكه در ساير كشورها 20 درصد سود هم رويايي است.

    پاسخ...
  •  

    رستمي علي گفت : ۹۰/۰۵/۱۵

    اقا صادق شما مثل اينکهمرغداري نکردين اون که شما ميگين مال گاوداري پرواري . مرغ چيزي به عنوان ضريب تبديل داره يعني دان مصرفي تقسيم بر وزن توليد شده و از 42 روز به بعد مرغ نژاد (؟) توجيه اقتصادي نداره پس بهتره شما برين سراغ همان گاوداري گفته هاي نويسنده ما خيلي هم صحيح است

    پاسخ...
  •  

    حشمتی گفت : ۹۰/۰۵/۱۵

    دوستان این بنده خدا یا همان انسان احتمالا یک دانشجو یا علاقمند کم سن وسال است و به نظرم اینگونه حمله به نظر یک تفر کار درستی نیست گرچه آی تی پی کم لطفی می کنه و نظرات غیر فنی را نمایش می ده تا همه از اصل موضوع منحرف بشن

    پاسخ...
  •  

    مهدوی گفت : ۹۰/۰۵/۱۶

    اگر مرغداری زیان آور است چرا مرغداری ها تعطیل نمیکنند وادامه میدهند اگر میخواهند زیان بدهند حداقل پول خودرا صرف امور خیریه کنند

    پاسخ...
  •  

    م ح گفت : ۹۰/۰۵/۱۶

    سلام روی نظرمن شما هستید که مطالب راروی سایت میگذارید شماباگذاشتن مطلب انسان روی صفحه بااعصاب همه مرغداران بازی کردید چطور اگرنظری ارسال بشود که فقط خود شما را ناراحت کند(مثل همین متن) به هیچوجه چاپ نمیشود ولی نظر یک ادم بیسواد درزمینه مرغداری راچاپ میکنید وباعث ناراحتی هین قشر زحمتکش بی جیره ومواجب میشوید یک مقداری فکر چاشنی کارهایتان بکنیدلطفا

    پاسخ...
  •  

    I.T.P گفت : ۹۰/۰۵/۱۶

    سلام - - - کلیه نظرات بدون در نظر گرفتن سطح سواد، سطح علم، سطح ثروت، سطح آشنایی با صنعت مرغدای تایید و به روی سایت قرار می گیره و این یعنی احترام گذاشتن به کاربری که به یک سایت تخصصی مراجعه کرده است و سانسوری در کار نیست - - - اما نظراتی که در آن توهین، ناسزا و استفاده از مفاهیمی که در عرف و فرهنگ تعریفی نداشته است و همین طور مطالبی که همواره در حال تعریف از شرکت و یا تعریف از محصول و یا حمله به محصول دیگری هست، تایید نمی شه. درک این موضوع رو به خودتون می سپاریم

    پاسخ...
  •  

    صادق گفت : ۹۰/۰۵/۱۷

    آقاي رستمي زمانيكه من اين جوابو دادام جوجه تازه چند روز بود كه از 1200 تومن پايين تر اومده بود با اين قيمت جوجه اصلا به صرفه نيست مرغ 2.1 بدي بازار وگرنه من بامرغ سبك موافقم در ضمن پرورش مرغ 3 كيلويي در 53 روز امكان پذيره ولي 2.1 در 38 روز با جيره آردي و بر پايه ذرت و سويا نشدنيه اگر هم بشه جيرش خيلي گرون در مياد كه اون سودي كه توي فرضه 3 گفته شده بدست نمياد اگر شما ميتونيد خوشبحالتون بفارمييد مرغ 38 روزه 2.1 پرورش بديد كور بشه كسي كه نتونه ببينه آقاي مرغدار

    پاسخ...
  •  

    اکبر گفت : ۹۰/۰۵/۱۸

    درسته.. تو وضعیت قیمت گذاری این مملکت مرغ سنگینتر سود بیشتری داره

    پاسخ...
  •  

    سبحانی گفت : ۹۰/۰۵/۱۸

    کل محاسباتت اشتباه بزرگوار.یه سری به مرغداری بزن ببین اصلا مرغداری چطوره

    پاسخ...
  •  

    مرغدار زخمتکش گفت : ۹۰/۰۵/۲۳

    جناب مهدوی،،به امام حسین اگه مرغدار جوجه ریزی نکنه بیشتر به نفعشه . یک ساله تو هر دفتر طیور تو زنجان میرم به مرغدارا میگم به خدا زبوونم مو در آورد. همه می دوونن مرغداری توجیه نداره ولی بدبجتا چی کار کنن؟من تو همین i.t.p از ده تا کامنتمم یازده تاش در مورد همدلی مرغدارا برای جوجه نریختنه ، ولی کسی گووش نمیده.
    حاجی ما 3 تا واحد مرغداری داریم شما یه کار کن 2 ما ه تو مملکت جووجه ریزی نشه یه مرغداری به اسمت میزنیم.

    پاسخ...
  •  

    احمد پور گفت : ۹۰/۰۵/۲۵

    آقا / خانم مهدوی : الان هم داریم صرف امور خیریه می کنیم دیگه . مرغ تولید می کنیم زیر قیمت می فروشیم به شما . دولت هم از جیب ما می بخشه و بعدش جو توزیع می کنه . مرغ رو با الاغ اشتباه گرفته .

    پاسخ...
  •  

    سجادی گفت : ۹۰/۰۶/۰۲

    سلام
    والله به پیر به پیغمبر درسته دولت کمر به نابودی صنعت مرغداری بسته ولی همین الان هم میشه تو مرغداری یه اب باریکه ای در اورد
    ما با دونه ی مش با پایه رت سویا 38 روزه مرغ 2/2 کیلویی عمل اوردیم
    تو یه سالن متوسط رو به پایین

    پاسخ...
  •  

    احمد قبادی گفت : ۹۰/۰۶/۰۳

    با سلام به این دوست عزیز که لطف کردند براورد هزینه تولید یک کیلو گرم مرغ را نمودند باید عرض کرد این براورد در صورتی است که همه چیز نرمال باشد حال تازه در فرض سوم که 1980 قیمت تولید در اومده خیلی که خوش شانس باشی و به بازار بخوری کیلوی 2000 تومن میتونی بفروشی حال دیگه بقبه رو خودتون حدس بزنید چون خرید مرغ بر اساس 2500 گرم میباشد و تولید 2100 رو 50 تومن زیر قیمت بازار اونم با هزار خواهش و تمنا باید بفروشی در واقع اگر وضع به همین منوال باشد باید شاهد ورشکستگی تولید کنندگان مرغ باشیم چون تولید کنندگان دان و جوجه اصلا توجهی به این مشکلات نداشته و در صورت دیرکرد بایت هر ماه 3% سود دریافت میکنند خلاصه باید برای جلوگیری از نایودی این صنعت واقعا چاره ائی خیلی زود اندیشیده شود با تشکر

    پاسخ...
  •  

    حسین پور گفت : ۹۰/۰۶/۱۶

    سلام دوستان
    با توجه به وضعیت بوجود اومده در ضمینه آلودگی میشه بگی چند در صد از مرغدارانی هستند که می تونند با 3 درصد به وزن فروش برسند شما عزیزان مرغداران با سوادی هستید که میاد اینجا ولی واقعیت اینه که مرغدارانی کمی سطح علمی بالایی دارند و آمار های بهتری رو اعلام می کنید ولی عموم مرغداران حداقل یکدوره از سال پرورش نا مناسبی دارن که تلفاتشون بیش از این حرفاست و سود بقیه دورهاش رو مبلعه وضعیت بحرانی تر از این حرفاس
    قیمت فعلی مرغ 1850 هستش و بیشتر مرغداران به وزن بالا رسیدن حالا بفرمایید که چقدر ضررش هست تا بتونه تو بقیه دورهاش جبرانش کنه بلکه ضرر نکنه
    پرورش مرغ کاری نیست که ازش توقع یه آب باریکه داشته باشی باید با یک سود متوسط پیشت نه اینکه یه مرغدار با این همه گردش مالی و زحمت شبانه روزی بعد از چند سال یه ماشین 30 میلیونی میزاره زیر پاش همه فکر می کنن چه خبره تو این مرغداری

    پاسخ...
  •  

    مرغدار اصفهانی گفت : ۹۰/۰۶/۲۰

    تا وقتی این حجم الودگی وجود داره و درصد تلفات در مرغداری ها بالاست مرغداری با این غیمتها یا حتی ارزانتر اصلا توجیح اقتصادی و عقلانی ندارد
    با این وضعیت الودگی که حتی واکسنها هم تاثیر انچنانی ندارن مرغداری همش ضرره

    پاسخ...
  •  

    احمد مرغدار گفت : ۹۰/۰۶/۲۰

    با سلام؛باید خدمت همه دوستان عرض کنم در شرایط کنونی همینطور که اکثر مرغدارا میدونن افزایش طول دوره پرورش بهیچ وجه اقتصادی نیست؛ولی مرغداران با توجه به تقاضای بازار به مرغ با میانگین بالا مجبور به افزایش طول دوره میباشند؛با این نوسان شدید در قیمت مواد اولیه؛جوجه و مرغ زنده پرورش مرغ یک ریسک بسیار بالاست و به اما و اگر بستگی دارد؛

    پاسخ...
  •  

    مهندس مقصود باقرزاده گفت : ۹۰/۰۶/۲۸

    soal aya morghdary hast ke tarh amari dar danesgah vared shode bashad
    aya taknoon morghdary ra az lahaz amary va motalee kardid??????

    پاسخ...
  •  

    جلیل گفت : ۹۰/۰۶/۲۹

    با فرض و پیشنهاد و مش وپش روزگار سیاه مرغدار گوشتی درست نمیشه و راه علاجی هم نمونده پس نتیجه باید نابود شویم
    ما محکوم به نابودی هستیم

    پاسخ...
  •  

    مسعود گفت : ۹۰/۰۷/۲۵

    البته این محاسبات روی کاغذ است وتا عمل فرق داره .مسلمه که مرغ سبک وزن ضرر کمتری برای مرغدار داره و این چیز تازه ای نیست.ولی برای اینکه به این قیمتها برسیم نیاز داریم که برنامه تولید در استانها اجرا بشه و اگر کسی خارج از این برنامه رفت جریمه بشه .ثانیاً باید به مصرف کننده فهموند که این مرغ کم وزن بدردش می خوره این هم کاری نداره همه مطابق با برنامه تولید که هر استانی در یک ماه جقدر جوجه ریز داشته باشه همههم باید این وزن را تولید کنند .مسلم اگر مرغ سنگین توبازار نباشه مردم مجبور می شند بخرند .در هر استان باید ستت تولید مرغ باشه که قدرت اجرائی هم داشته باشه و هر فارم مرغ را با برنامه بهش بگه که تو فقط در این سال می تونی تلید کنی با این وزن و کشتارکاهها هم ملزم بشوند به خرید این وزن و حتی روی آن جریمه بگذارند که مرغدار بدونه این وزن باید تولید بکنه و این تعداد .خوب اگر درست این ستاد بره جلو هم تعداد مرغ حساب شده تولید می شه هم وزن یکسانی تو بازار می شه و مثرف کننده هم محیوره بخره و کم کم این فرهنگ را ه می افته .اگر به این امید باشید که مصرف کننده برای مرغدار برای وزنش تعیین تکلیف کنه به جائی نمی رسیم و برمیگردیم به خانه اول .
    پس میزان تولید در هرماه و وزن هر مرغ مهمه که باید بش برسیم .
    از دوستان و همکارن هم خواهش می کنم ناله نکنند همه جای دنیا مشگل است و باید با این امکانات خودمون را ببریم چلو .
    ما باید تولدی کنیم ولی اینکه چون ما ایرانی ها همدیگر را قبول نداریم پس باید زور بالا سرمون باشه که هر وقت نباید خودمون این بی سامانی را بوجود بیاریم .
    ما تو تولید برنامه ریزی نداریم وگرنه همین مرغداری که توایران هست تو کشورهای پیشرفته هم هست .مشگل تو مدریت اجرائی است که نداریم و باور کنید اگر به این فکر نباشیم تا 100 سال دیگه هم همینطوریم و بحران داریم .ماخودمون بحران بوجود می آوریم ( البته واردات بی رویه و مسایلی ه است ول ی اگر برنامه ریزی بشه مطمئین باشید این صنعت روی پای خودش می مونه .

    پاسخ...
  •  

    دامپزشكي از كرمان گفت : ۹۰/۰۸/۰۳

    جمع كنيد دم دستگاهو.واقعا متاسفم برا هممون كه چه دكتر چه بي سواد مرغداري كار ميكنيم.وقتي بدون هيچ زحمتي دلالاي تعاوني شبي هفت هشت تومن ميخورن اون مرغدار بدبخت با ده هزار مرغ كلي استرس داريمو دارن اخرشم بتركونه دو تومن باشه يا نباشه.جون عزيزت گول اين طرح هاي روي كاغذو نخورين.مثه حرفاي بعضيا فقط باد هواس...

    پاسخ...
  •  

    حاجي گفت : ۹۰/۰۸/۰۳

    چه ميشه كرد

    پاسخ...
  •  

    حسن حسین زادگان گفت : ۹۰/۰۸/۰۵

    آقای سجادی عزیز که در نظر خواهی نوشته اید بخدا به پیغمبر هنوز آب باریکه ای از پرورش مرغ دارید تورا بخدا این روش تان را برای همه همکاران ارسال کنید تا از از این کار شما خانواده هایی زیادی که دچار ضررهای مالی شدید شده اند بهره مند شوند و شما در درگاه خدای متعال از دعای خیر شان برخوردار باشید. همکار عزیز در وضعیت موجود ما مرغ تولیدی را کیلویی تقریبا 200 تومان پائین تر از تولید می فروشیم و این یعنی از دست رفتن 25 ٪ سرمایه در هر دوره.
    تورا خدا اگر واقعا روش کاربردی دارید به بنده ای میل بزنید تا از بدبختی و ورشکستگی چندین خانواده جلوگیری کنید.

    پاسخ...
  •  

    مهدي محمدي گفت : ۹۰/۰۸/۰۶

    سلام خدمت دوستان محترم اكر صنعت مرغداري در ايران اينقدر ضرر ده هست جرا ما ميزان زيادى جوجه ريزى در ماه داريم بجز اين است كه اين صنعت با اين وضعيت بازار باز هم سود ده هست

    پاسخ...
  •  

    علی پوررضائیان گفت : ۹۰/۰۸/۰۷

    مرغداری اگر پول جوجه راندهد سود خوبی میبردواگر پول دان راندهی خیلی عالیه

    پاسخ...
  •  

    مهدی کرمونی گفت : ۹۰/۰۸/۰۷

    سلام بر تمامی همکاران عزیز باید بگم که همگی سر کاریم دعاکنیم یکی از اقازاده ها از مرغداری خوشش بیاد مابقیش درست میشه ؛

    پاسخ...
  •  

    نظري گفت : ۹۰/۰۸/۰۸

    با سلام در مورد ظرفيت سالن بايد بگم در صورتي كه از دانخوري وابخوري مناسب ودر تعداد مناسب استفاده شود به شرط اينكه تهويه سالن دقيق محاسبه شده باشد در وزن 3 كيلو گرم ظرفيت سالن براي هر متر مربع 4/11 پرنده مي باشد كه در يك سالن 1500 متري اين ظرفيت برابر با 17100 مرغ مي باشد

    پاسخ...
  •  

    علی سلمانی گفت : ۹۰/۰۸/۰۸

    آقا جان این همه حساب کتاب نمیخواد گازوئیل قیمتش 10 برابر شده ذرت 25 درصد گران شده واکسن و کارگر و برق و دارو هم که گران شده قیمت مرغ هم که نسبت به قبلش ارزونتر شده مسولان (؟) هم با افتخار اعلام میکنند با توجه به هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت نهاده ها قیمت مرغ افزایش نیافته خوب با این شرایط اگه کسی مرغ تولید میکنه و ضرر میده فقط تقصیر خودشه

    پاسخ...
  •  

    I.T.P گفت : ۹۰/۰۸/۰۸

    سلام به آقای پوررضائیان - بدون شک مزاح کردید اما در ادامه عرض کنم که کلی سود به دست میاد اما برای یکبار و آخرین بار :)

    پاسخ...
  •  

    دکتر لطیفی گفت : ۹۰/۰۸/۱۴

    با سلام
    با همین عملکرد شما اگر از دان پلت مطمن استفاده شود چه نتایج بهینه تری بدست می آید.؟باتوجه به اینکه دان پلت نیز مطمنا حداقل4تا 5روز نیز طول دوره را کم می کند.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار سابق گفت : ۹۰/۰۸/۱۵

    مرغداران عزیز زحمتکش خسته نباشید که تو این همه فاکتورهای موثر در پرورش دادن یه جوجه هنوز صف مقدم این شغل پر اضطراب را ترک نکردید. من که خسته شدم و برا همیشه قمار را کنار گذاشتم هر چه بادا باد
    خدای ما هم بزرگه...

    پاسخ...
  •  

    nima گفت : ۹۰/۰۸/۲۲

    سلام
    شما ها که انقدر از این موضوع ناراحتین چرا با هم متحد نمی شید که این مشکلات و حل بکنید هر کی میاد یه حرفی میزنه که یه چیزی گفته باشه دنبال یه راه حل باشید نه دنبال قر زدن هیچ راهی بهتر از متحد شدن مرغداریها با هم نیست

    پاسخ...
  •  

    هستی گفت : ۹۱/۰۴/۱۱

    من همسر یه مرغدارم تو این اوضای بازار خیلی داره به ما فشار می یاد این طور که پیداست خیلی ها به این مشکل مبتلان زندگی مرغدارا شده فقط استرس اعصاب خوردی و هزار چیز دیگه هر وقت همسر من جوجه می ریزه غیر از دعا برای اینکه ضرر نکنه دعا می کنم خدایی نکرده سکته نکنه با این همه استرسی که داره خدا فقط خودش به داد ما برسه در ضمن اونایی که فکر می کنن مرغداری به همین راحتی هاست فقط اگر 1 روز بیان مرغداری کار کنن از گفته های خودشون مطمئنا پشیمون می شن.دختر سه سالم شبها با حسرت اینکه پدرش پیشش بخوابه خوابش می بره خانواده های مرغداران خیلی باید با گذشت باشن.الان همسر من به تمام اهل خانواده خودش بدهکاره خدایی روم نمی شه تو صورت هیچ کدومشون نگاه کنم خدا فقط به دخترمون رحم کنه.

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۱/۰۵/۲۲

    آقا ما میخواستیم مرغداری بزنیم
    پشیمون شدیم
    برای یک مرغداری 30 هزار قطعه ای 500میلیون هزینه لازم داره
    آورده ما هم 100 میلیون هست و بقیه وام 7 درصد

    به نظر شما الان مرغ ضرر ده هست ؟

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۱/۰۵/۲۲

    سلام
    دوستان نظراتتان را شنیدیم
    فرضیه من
    اگر متوسط قیمت هر کیلو دان را 1000 و ضریب تبدیل 2.1 باشد و قیمت جوجه یک روزه 1000 تومان بنابراین یک مرغ 2.5 کیلیویی = 6000 تومن هزینه داره ! حالا قیمت 2.5 کیلیومرغ ( هر کیلو 4000 تومان )= 10000 تومان
    بابت هر کیلیو مرغ 500 تا 1000 تومان هزینه کارگر و ... میشه پس تهش بین 2500 تا 3000 میمونه که اگر واحد 30 هزار تایی باشه حدودا 8بین 70 تا 90 میلیون سود داره .... ( با 10% افت ) توی یک دوره
    بعضی از دوستان بیجا ناله میکنند

    پاسخ...
  •  

    سید احسان گفت : ۹۱/۰۷/۲۲

    با سلام
    دوستان تولید در کشور ما خرابه درست داغونه درست در تحریم هستیم درست مسولان مدیریت ندارند درست دلالهای از خدا بی خبر پایشان در میان هست این هم درست.اما این ایران ماست کشور ماست ما خودمون باید با مدیریت صحیح و با تفکر و علم به روز صنعت تولید را به چرخانیم از کسی جز خودت بخاری نیس چه کنیم که ما خودمون هم داریم به خودمون ظلم میکنیم. عزیزانم تمام موارد بالا هست اما از ماست که بر ماست

    پاسخ...
  •  

    سجاد صباغی گفت : ۹۱/۰۷/۲۸

    دوستان عزیر تمام مشکلات درست و منطقی است
    ولی به عنوان یک کارشناس تاسیسات و تجهیزات باید خئمت دوستان عرض کنم تکنولوزی تولید ما واسه جنگ جهانی دوم است.
    امروزه با استفاده از علوم روز ما توانسته ایم به نتایج بسیار خوبی در امر پرورش دست پیدا کنیم که برخی از این نتایج رو خدمتتون عرض میکنتم
    1. رسیدن به ظرفیت پرورش 20 قطعه در هر متر مربع در بستر
    2. کاهش چشم گیر ضریب تبدیل
    3.رسیدن به وزن 2.35 در سن 38 روزگی
    4. رسیدن به وزن 3.26 در سن 45 روزگی
    5. 12 دوره جوجه ریزی بدون تلفات
    و ....
    دوستان با اصلاح ساختار مرغداری ها و استفاده از علوم و فنون جدید میتوان به این موارد که برای بسیاری از مرغداران رویا می باشد دست یافت

    پاسخ...
  •  

    مرتضی دینی گفت : ۹۱/۰۷/۳۰

    آقای سجاد صباغی رسیدن به وزن 3.26 در سن 45 روزگی امکان نداره وقتی شرکت اصلاح نزاد کننده وزن 2/87 رو در سن 45 روزگی رو تو دفترچه راهنما آورده چطور شما تو این سن به این وزن رسیدید؟
    امکان داره چند تا خروس تو گله به این وزن برسن ولی امکان نداره که میانگین کل گله به این وزن برسه.
    خواهش می کنم دورغ نگید.

    پاسخ...
  •  

    سجاد گفت : ۹۱/۰۷/۳۰

    سلام دوستان.ببیننید هر کس علم داشته باشه در کنار تجربه
    هیچ مشکلی واسش پیش نمیاد.حالا دلت میخاد وضع بازار وخیم باشه
    همه میدونن مرغداری سود کلانی داره
    قبول ندارین بیان مناظره کنیم

    پاسخ...
  •  

    سجاد گفت : ۹۱/۰۸/۰۱

    امکان نداره تو45 وزنشو ببری بالا/این نزاد مرغه دیگه
    تا حدی داره
    حالا شاید یهذره بیشتر شه

    پاسخ...
  •  

    lمرتضی دینی گفت : ۹۱/۰۸/۰۱

    آقا سجاد خواهش می کنم از این نظر ها نده چند تا دانشجوی بی تجربه میان تو این سایت نظر شما رو می خونن میگن ما که سواد داریم تجربه هم که به دست میاد.میان وارد صنعت میشن بد بخت میشن.باور کنید.شما برو از 100 تا مرغدار بپرس اگر 10 تاش حرف شما رو قبول کرد من اسمم رو عوض می کنم.مرغداری یعنی قمارررر
    نامه تمام

    پاسخ...
  •  

    سعید بیگدلی گفت : ۹۱/۰۸/۰۱

    سلام من یه مرغدارم و وقتی بعضی از نظرات رو می خونم واقعا افسوس می خوردم که ما با این آدمها شدیم 75 میلیون نفر واقعا که...
    اون بالا نوشته تلفات 6 درصد که فکر کنم تو ایران اصلا تا حالا دیده نشده باشه فکر کنم 60 درصد بوده

    پاسخ...
  •  

    مرغدار بدبخت گفت : ۹۱/۰۸/۰۲

    اقای صباغی مطمئنم که شما مرغدار نیستی که ا اینجور داری تز میدی!!!

    پاسخ...
  •  

    مرغدار تنها گفت : ۹۱/۰۸/۰۴

    سلام اقای سجاد صباغی شما برو با تمام امکاناتت جوجه بریز تو سن 45روزگی به وزن 2/85 نمیرسی چه برسه به وزنهای خیالی من به المان وهلند و برزیل سفر داشتم و با مرغدارانشون هم کلام شدم و هیچ کدوم چنین اظهاراتی نداشته اند س تا چیزی را تجربه نکرده اید ملت رو گمراه نکنید.

    پاسخ...
  •  

    عبداله پرور گفت : ۹۱/۰۸/۰۵

    باسلام.من مرغدار وکارشناس علوم دامی هستم.دراستان بوشهر باگرمای 60درجه ورطوبت بالای 90درصد داریم مرغ باوزن زنده 2.4کیلوگرم وتلفات 3درصدبه بازار می دهیم چطور شما این اعداد راخیالی ورویایی می دانید.عزیزان مشکل درجای دیگر است.وبه نظر حقیر مقصر اصلی معاونت امور دام وصدور پروانه است که به هر که رسیدند مجوز دادند.پرورش مرغ وهر فعالیت تولیدی یک کار علمی است ونه کار هر کس که چهارقران پول دارند.دنبا امروز روی علم می چرخد ونه کار مادر بزرگ!

    پاسخ...
  •  

    پدرام نادری گفت : ۹۱/۰۸/۰۵

    سلام میخواستم در پاسخ اقای مرغدار تنها بگم که خود من در سن 40 روزگی به وزن 2/830 رسیدم شما اطلاعاتت کامل نیست دلیل نمیشه

    پاسخ...
  •  

    ح.ر گفت : ۹۱/۰۸/۰۵

    مقاله و یکسری نظر ها رو خوندم.فقط میخواستم بگم رسیدن به وزن 2.8در 45 روزگی عجیب نیست من بارهادر 48 روزگی با وزن 3 الی 3.2با ضریب تبدیل 2 الی 2.1 بارگیری کردم.

    پاسخ...
  •  

    سجاد ایرانی گفت : ۹۱/۰۸/۰۵

    سلام.دوستان.شما که اینقعد مینالید میگین مرغداری بده!پس چرا تمام مرغداری ها هنوز دارن تولید میکنن؟
    من الان میخام مرغداری بزنم؟
    چرا شما ها همش منفی فکر میکنین؟نیمه خالی لیوانومیبینین؟از مزایا های مرغداریم بگید؟ببینید دوستان زمانی یک نقد درست ومنطقیه که مثبت ومنفی رو با هم در نظر بگیرید !نه همش منفی!خداوند تو قران میگه گمان نزنید!تا یه مطلبیو درست متوجه نشدید الکی قضاوت نکنید!حالا شما بگید مشکل کجاس؟من غیر منطقیم دوستان؟

    پاسخ...
  •  

    احمدپور گفت : ۹۱/۰۸/۰۶

    آقای پدرام نادری

    شما اگر 35 روزه 1880 هم وزن گرفته باشید که نگرفتید از 35 تا 40 باید روزی 190 گرم وزن گرفته باشن مرغا با این آمار . یا معجزه کردید یا از داروها و مکملهای غیر مجاز استفاده کردید یا توی میانگین گرفتن اشتباه کردید یا حقیقت رو نگفتید .

    پاسخ...
  •  

    احمدپور گفت : ۹۱/۰۸/۰۶

    آقای سجاد ایرانی

    توی ماههای گذشته هیچ نکته مثبتی نداشته . میلیونها تومن مرغ مرغدار رو دولت گرفته و پولشو پس نداده . از ماه رمضون تا حالا . بارگیری مرغ با زور اسلحه و تیر اندازی توی مرغداری و دستگیری مرغدار و جریمه های 50 میلیونی و سودجویی کشتارگاهها و ده ها مورد دیگه .

    نکته مثبتش در حال حاظر دادن نهاده ها به مرغدار از طرف پشتیبانی با نرخ ثابته . این مورد عالی هست و باعث شده نرخ نهاده ها بالا نره که جای تشکر داره . همین .

    ولی مشکلات جدیدی به وجود اومده مثل مشکل دارو و کنسانتره که به شدت گران و کمیاب شده . در واقع التماسی شده .

    پاسخ...
  •  

    مهدی یار گفت : ۹۱/۰۸/۰۷

    آقا سجاد چقدر حرفات منو یاده حرفای دوسال پیشه خودم انداخت منم به بقیه همینارو گفتم اومدم تو این کار ... این کار بد نیست ولی نه تو این کشور و با این مسولین نابود شدن همه تولید کننده ها به خدا

    پاسخ...
  •  

    ali morghdar گفت : ۹۲/۰۱/۲۷

    سلام به همه همکاران مرغدار این همه مینالید برا چی اگه خیلی ناراضی هستید مرغداری بفروشید برید سراغ یه کار دیگه الان من پسرم شریکی مرغداری داریم سود خوبی هم میده خدا را شکر مرغداری زوری نمیشه که

    پاسخ...
  •  

    جوجه زینتی گفت : ۹۶/۰۵/۲۵

    میشه یه راهنمایی بکنید یه جوجه تا پایان دوره (53)روز چقدر دانه مصرف میکنه

    پاسخ...
  •  

    ITPNews گفت : ۹۶/۰۵/۲۵

    سلام
    در پاسخ به " جوجه زینتی"
    لطفن سوالات علمی خود را در بخش "پرسش و پاسخ" اعلام بفرمایید تا کارشناسان بیشتری به شما پاسخ دهند

    پاسخ...
  •  

    امین از کرمان گفت : ۹۶/۰۶/۳۰

    با سلام وادب و احترام
    من تازه قصد وارد شدن به عرصه پرورش مرغ رو دارم.
    نظرات عالی بودن خدا قوت سپاس از لطف بیکران دوستان و نظرات عالی.یا حق

    پاسخ...
  •  

    احسان دانشجوی ارشد منابع آب گفت : ۹۶/۱۱/۲۵

    سلام بر عزیزان بنده دانشجوی ارشد منابع آب هستم و پایان نامه ام بر روی میزان آب مصرف شده به ازای هر کیلو گوشت مرغ و تخم مرغ هستش و با توجه به اینکه در ایران عزیز دیتا ثبت شده ای وجود ندارد بنده مجبور به پر کردن پرسش نامه توسط مرغداران شده ام دوستانی که مرغداری دارند اگر امکانش هست بگویند که به طور متوسط برای یک دوره چه میزان دان اعم از سویا و ذرت و اگر کنسانتره هم استفاده میکنند چقدر است و برای یک دوره چه حجم آب مصرف میکنند و دوره چند روزه را برای چه وزن مرغ طی میکنند
    با تشکر از دوستان گرامی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com