تاثیر روزهای پس از زایش، سن مادر و جنس گوساله متولد شده بر روی میزان تولید شیر و درصد چربی آن در گاوهای بومی استان لرستان

تاثیر روزهای پس از زایش، سن مادر و جنس گوساله متولد شده بر روی میزان تولید شیر و درصد چربی آن در گاوهای بومی استان لرستان

چکیده
در این تحقیق برای بررسی روند شیردهی پس از زایمان و همچنین اثر عواملی همچون سن مادر وجنسیت گوساله­های متولد شده بر روی میزان تولید شیر و همچنین درصد چربی آن،  از رکورد­های مربوط به 500 گله­گاو بومی استان لرستان استفاده شده است. این اطلاعات توسط سازمان جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد در سال 1390جمع­آوری گردیده است. برای برآورد اثر عوامل محیطی از رویه  GLMنرم­افزار SAS استفاده گردید و از آزمون دانکن برای مقایسات میانگین استفاده گردید.بنابر نتایج بدست آمده تنها عامل تاثیر گذار بر روی درصد چربی شیر اثرات روزهای پس از زایش بود(05 / 0p<). در این پژوهش سن مادر و جنس گوساله متولد شده تاثیر معنی‏داری بر درصد چربی شیر نداشتند.صفت دوم میزان تولید شیر بود که دو عامل روزهای بعد از زایش وسن مادر اثرات معنی‏داری بر روی آن نشان دادند(05 / 0p<).جنس گوساله متولد شده بر روی میزان تولید شیر اثر معنی‏دار نداشت.
کلمات کلیدی: روزهای پس از زایش،درصد چربی شیر،جنس گوساله، سن مادر

مقدمه

استان لرستان از نظر جمعیت دامی دارای رتبه ششم در کشور می باشد. در این استان، شهرستان بروجرد بعد از      خرم آباد دارای رتبه دوم از نظر تعداد دام سبک و سنگین می باشد. در این منطقه یکی از راههای کسب درآمد در    خانواده­های روستایی نگهداری دام­های آمیخته می­باشد که یکی از دلایل این امر، خاصیت عادت پذیری سریعتر این دام­ها نسبت به دام­های خالص و اصیل در مقابل عوامل محیطی و مدیریتی حاکم در مناطق روستایی می­باشد.با توجه به اینکه ارزیابی شیر علاوه بر مقدار تولید،بر اساس ترکیبات آن نیز می­باشد،لذا بررسی تغییرات در ترکیبات شیر مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین ترکیبات شیر، چربی و پروتئین می­باشد. عوامل مهمی در این ترکیبات تاثیرگذار هستند که به صورت کلی می­توان به عوامل ژنتیکی و محیطی اشاره نمود(3). بررسی تغییرات بر روی ترکیبات شیر که در شرایط محیطی متفاوت نگهداری می­شوند حائز اهمیت است .طبق تحقیقات صورت گرفته عوامل محیطی اثر معنی­داری بر روی ترکیبات شیر دارند(4و7).هدف این تحقیق بررسی برخی از عوامل محیطی، از جمله تعداد روزهای پس از زایش ، تعداد زایمان­های‏ مادر‏‏ و همچنین جنسیت گوساله­های متولد شده بر روی میزان تولید شیر و درصد چربی آن درنمونه­های حاصل از گاوهای بومی موجود در پنج روستای مختلف در شهرستان بروجرد می باشد.
 
مواد و روش ها
در این تحقیق از تعداد 3388 رکورد که توسط جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد در طی یکسال جمع­آوری گردیده استفاده شده است.این اطلاعات به صورت ماهانه یکبار از دام­های پنج روستای مختلف شهرستان بروجرد (گنجینه،شیروان،رحیم آباد،بزازنا،کاروانه) جمع­آوری گردید. نمونه­های شیر به صورت ماهانه جمع گردیده و روند دوشش گاوها به صورت دو نوبت در روز بوده است.داده­ها در ابتدا با استفاده از نرم­افزار اکسل ویرایش و سپس به کمک رویهGLM[2] در نرم افزار SASمورد آنالیز قرار گرفت. مدل آماری مورد استفاده برای آنالیز داده­ها به صورت زیر بود:
 

Y = µ + Days after Calving +سks + Age of mother+e

در این مدل:
 Days after Calving: روزهای پس از زایمان با شش سطح
:سks جنسیت گوساله متولد شده با دو سطح ( I.T.P : منظور از  سks ، همان جنسیت است که  برای جلوگیری از محدود شدن سایت، واژه به این شکل به نمایش داده می شود )
Age of mother: تعداد دوره های شیر دهی مادر است.
e: خطای تصادفی برای هر مشاهده
در این پژوهش برای بررسی بیشتر و دقیق­تر اثرات روزهای پس از زایش بر فاکتورهای مورد مطالعه، روزهای پس از زایش به 6 دسته تقسیم گردیدند که شامل رکورد دام­ها در دوره­های 50 روزه می­باشند.برای مقایسه میانگین­هاازآزمون دانکن با سطح معنی­داری 5درصد استفاده گردید.

نتایج و بحث
میانگین و انحراف معیار مقدارتولید شیرودرصدچربی آن در گاوهای بومی شهرستان بروجرد به ترتیب087 / 0±27 / 15و006 / 0±96 / 2 می­باشد.بر اساس نتایج موجود در جدول شماره یک بالاترین مقدار تولید شیر 32کیلوگرم می­باشد که مربوط به گاوهای بومی6ساله بوده و در روزهای 50-0 و 100-50 پس از زایمان گاو روی داده است.همچنین پایین­ترین مقدار چربی 2درصد می باشد که مربوط به گاوهای3ساله است که در دوره های 1و2 (50-0)و(100-50) می باشد.بیشترین درصد چربی 3.6 می باشد که مربوط به اواخر دوره شیردهی وگاوهای پنج ساله  می باشند.در این تحقیق تنها عاملی که بر روی درصد چربی اختلاف معنی­داری داشت تعداد روزهای پس از زایش بود(05 / 0p<). عوامل دیگر مانند جنس گوساله متولد شده و سن مادر اختلاف معنی‏داری را بر این فاکتور نشان نداند. هر سه عامل مورد بررسی در این تحقیق که شامل عوامل ذکر شده در بالا میباشد برروی مقدار شیر اثر معنی‏داری دارند(05 / 0p<). گاوهای 6ساله از نظر صفت تولید شیر دارای اختلاف معنی­داری با بقیه گاوها بودند. ولی گاوهای 3و4 ساله فاقد اختلاف معنی­دارهستند. گاوهای 1و2 ساله با یکدیگر دارای اختلاف معنی‏داری هستند. گاوهای 7 ساله با تمام گاوهای دیگر دارای اختلاف معنی‏داری هستد به جز گاوهای 2ساله که یکی از عوامل را می توان پایین بودن تعداد رکورد از این گاوها دانست. در بررسی­های مختلف اثر سن مادر بر روی صفات شیرواری معنی‏داراعلام شده­است(5). مدنی[3] و همکاران اثر سن مادربرروی صفات مرتبط با شیردهی را معنی دار گزارش کردند(6). بیشترین رکورد در دسترس مربوط به گاوهای 6ساله می باشد و بیشترین مقدار تولید شیر هم در این دسته قرار دارد.اثر جنس هم بر روی تولید شیر هم بر روی درصد چربی غیر معنی دار شد.تقسیم بندی روزهای شیر دهی بر اساس هر 50 روز و مقایسه آنها با یکدیگر نتایج جالبی را بوجود آورد. روزهای250-150 پس از زایمان تفاوت معنی‏داری با هم ندارندولی روزهای صفر تا 50 دارای تفاوت معنی دار با بقیه روزها  می باشد و بیشترین میانگین شیر تولیدی در این مرحله یعنی روز  50-0 است .کمترین میانگین شیر تولید شده مربوط به روزهای 300- 250می باشد. در این حالت دام در اواخر دوره شیردهی به سر می برد و به دوره خشکی نزدیک می­باشد، بنابراین داشتن همچین رکوردی دور از انتظار نمی باشد. در این حالت بیشترین چربی شیر مربوط به روزهای 100-50 پس از زایش می باشد.50 روز اول پس از زایش با روزهای 50 تا150‏ روز پس از زایش و همچنین روزهای اواخر شیردهی تفات معنی‏داری داشت (05 / 0p<). ولی با روزهای 250-150 تفاوت معنی دار نداشت.از دلایلی که باعث می شوند روزهای پس از زایمان باعث تفاوت های معنی دار شوند می توان به عوامل ژنتیکی یا محیطی اشاره کرد(3). یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در روزهای پس از زایش جیره غذایی است به طوریکه درصد پروتئین خام بر روی ترکیبات شیر همچنین مقدار شیر روزانه موثر است(2).در برسی های مشابه ثابت کردند اثر فصل سال بر روی ترکیبات شیر گاو میش موثر است(1).
 


 

همایون بنانی راد1*، جمال فیاضی2، فاطمه بیرانوند1
1-دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک و اصلاح نژاد دام،  -2استادیار دانشگاه کشاوری و منابع طبیعی رامین خوزستان، گروه علوم دامی

 

منابع
1.مموئی، م و کاظمیان، م. 1379. بررسی ترکیبات شیر گاومیشهای ایستگاه دامپروری رامین. طرح تحقیقاتی، شماره 316.
2.علوی، س. م. 1379. بررسی وضعیت تغذیه و تاثیر آن بر ترکیبات شیر گاومیشهای شمال خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان.
3.روشنفکر، ه. 1385. بررسی تغییرات ترکیبات شیر گاومیشهای خوزستان در فصول مختلف سال. دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان.
4. Dubey, A.R and S.C.Gupta.1988. Effect of season of the composition of buffalo milk I World Buffalo congress. New Delhi. 1: 27.
5. Fuerst, W. B. 2004.Effect of maternal age on milk production traits, fertility, and longevity in cattle.. J. Dairy Sci. Pp: 2293-2298.
6.Madani, T., Yakhlef, H and  Marie, M. 2008. Effect of age at first calving on lacation and reproduction of dairy cows reared in semi region  of Algeria.Livestock Research for Rural Development. 20: 6.
 
Effect of days of postpartum, maternal age and sex of new born calf on milk production and fat percent on local cows of Lorestan province
Homayoon Banani Rad1*  , Jamal Fayazi2 , Fatemeh Beyranvand1
1 MSc student, Ramin agriculture and Natural Resources University, 2Assistant prfessor, animal science department, Ramin agriculture and Natural Resources University
* Corresponding E-mail address : homayonbananirad@yahoo.com
In this study to examine the effect of lactation postpartumand maternal factors such as age and sex of the calf - born on milk yield and fat percentage is also related to Records of 500 herds were used in native cattle. The information gathered by the Organization of Agriculture in 2011in city Boroujerdi has been raised. To estimate the effect of environmental factors of the GLM procedure of SAS software was used and Duncan test for mean comparisons were used. Only factor affecting the percentage of milk fat was days after birth (p<0.05). In this study, maternal age and sex of calves born with no significant effect on milk fat. The second trait of milk production was two days after birth and maternal age had significant effects on it (p<0.05). Calves were born no significant effect on milk production.
Keywords: days after calving, milk fat, sex of calf, maternal age
                                                                                                 
 
[1]excel 2010
[2]general linear model
[3]Madani
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com