بهبود عملکرد جوجه های گوشتی با استفاده از بنتونیت فرآوری شده

بهبود عملکرد جوجه های گوشتی با استفاده از بنتونیت فرآوری شده

پیش گفتار:

بنتونیت ها گروهی از ترکیبات فیلوسیلیکاتی طبیعی هستند که ساختار کریستالی لایه ای داشته و عمدتاً از مونت موریلونیت (کانی های گروه اسمکتیت) تشکیل شده اند. ترکیب ساختمانی و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی بنتونیت ها تعیین کننده اصلی کیفیت و کاربردهای مختلف آنها بوده و بر این اساس نیز ارزیابی می گردند. از آنجا که بنتونیت های استخراج شده از معادن مختلف به لحاظ ترکیب و کیفیت، متفاوت بوده و استفاده از بنتونیت در تغذیه دام و طیور، رو به گسترش می باشد، انجام آزمایشات بیشتر برروی انواع خاصی از بنتونیت ضروری به نظر می رسد. در این راستا شرکت زرین خاک قاین که از شرکت های پیشرو در تولید بنتونیت فرآوری شده در ایران می باشد، با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی معتبر اقدام به تحقیقات بر روی تولید بنتونیت فرآوری شده نموده و موفق به تولید محصولی با نام تجاری "زرین بایندر" گردیده است. در این مقاله و مقالات دیگر، بخشی از نتایج بدست آمده از کاربرد این محصول ارائه خواهد گردید.

مقدمه:

بنتونیت در صنعت طیور به طور وسیعی به عنوان توکسین بایندر، پلت بایندر، جاذب رطوبت و آمونیاک استفاده می شود. با افزودن بنتونیت به جیره می توان اثر آن را در بهبود اضافه وزن و کاهش سرعت عبور غذا در دستگاه گوارش مشاهده کرد. در آزمایشی مشخص شد که افزودن بنتونیت به بستر جوجه­های گوشتی موجب کاهش رطوبت و غلظت آمونیاک و میزان باکتریهای موجود در بستر گردیده و کیفیت فیزیکی بستر را نیز بهبود می دهد. هدف از انجام این آزمایش بررسی اثرات استفاده از دو نوع بنتونیت فرآوری شده بر عملکرد و پارامترهای بیوشیمیایی خون جوجه­های گوشتی بود.  

کلمات کلیدی: جوجه گوشتی، بنتونیت فرآوری شده "زرین بایندر"، عملکرد، پارامترهای خونی

مواد و روشها:

در این آزمایشاز260 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار، 4 تکرار و 13 قطعه جوجه در هر تکرار استفاده شد. جیره های آزمایشی عبارت بودند از: (1) جیره بر پایه ذرت و کنجاله سویا (گروه شاهد)؛ (2) جیره حاوی 1 درصدبنتونیت فراوری شدهA؛ (3) جیره حاوی 5/1درصد بنتونیت فراوری شدهA؛ (4) جیره حاوی 1 درصد بنتونیت فراوری شدهB؛ (5) جیره حاوی 5/1 درصد بنتونیت فراوری شدهB . جیره ها بر اساس دفترچه راهنمای سویه راس 308 با محتوای انرژی، پروتئین و مواد مغذی یکسان برای دوره­های 10-0، 24-11 و 42-25 روزگی تنظیم شدند. دو نوع بنتونیت فرآوری شده مورد استفاده در این آزمایش، از شرکت زرین خاک قاین تهیه گردید که ترکیب شیمیایی آن ها در جدول ذیل ارائه شده است.

 

جدول 1- ترکیب شیمیایی دو نوع بنتونیت فرآوری شده مورد استفاده در آزمایش

نام ترکیب

SiO2

%

Al2O3

%

Na2O

%

MgO

%

K2O

%

CaO

%

Fe2O3

%

LOI

%

بنتونیت فراوری شده A (سدیمی)

۵۵/٦٠

١/١٣

2/3

7/3

2/0

9/1

1/2

1/14

بنتونیت فراوری شده B (کلسیمی)

50/56

02/13

30/2

34/2

98/0

04/8

58/2

64/13

 

جوجه ها در طول دوره پرورش 24 ساعت کامل نور دریافت نمودند و آب و غذا در تمام مدت به طور آزاد در دسترس آن ها قرار گرفت. وزن­کشی در پایان هر دوره انجام شد و مقدار خوراک مصرفی و ضریب تبدیل با محاسبه وزن تلفات تعیین شد. در پایان 42 روزگی و پس از 8 ساعت گرسنگی از هر تکرار دو قطعه جوجه با میانگین وزنی مشابه انتخاب و مقدار 5 سی سی از ورید بال خونگیری و به آزمایشگاه ارسال شد. پارامترهای خونی مورد نظر شامل پروتئین کل، آلبومین، گلوکز، کراتینین، تری گلیسیرید، کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و پتاسیم بودند. همچنین تجزیه لاشه به منظور توزین جگر، چربی حفره بطنی، ماهیچه ران و سینه جهت تعیین درصد نسبی از کل لاشه انجام شد. داده ها با نرم افزار SAS آنالیز و مقایسه میانگین­ها با آزمون چند دامنه­ای دانکن انجام گرفت.

نتایج:

نتایج این مطالعه نشان داد که افزودن بنتونیت فراوری شده A و B در­ دوره پایانی و در کل دوره پرورش بر  مقدار مصرف خوراک، افزایش وزن و ضریب تبدیلغذایی اثر معنی دار داشت (P<0.05) اما در دوره آغازین و رشد، تفاوتی معنی داری بین تیمارهای آزمایشی مشاهده نشد. افزودن 5/1 درصد بنتونیت فراوری شده A و B نسبت به تیمار شاهد تاثیر معنی داری بر میزان مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی نداشت، با این وجود افزودن 1درصد بنتونیت فراوری شده A و Bبه جیره در مقایسه با تیمار شاهد، موجب کاهش  معنی دار مصرف خوراک و بهبود ضریب تبدیل غذایی گردید (P<0.05). بررسی پارامترهای بیوشیمیایی خون و صفات کیفی لاشه نشان داد که اختلاف معنی­داری بین تیمارها وجود نداشت و افزودن بنتونیت فراوری شده AوB در سطوح 1 و 5/1 درصد بر این پارامترها تاثیری نداشتند (P>0.05).

نتیجه گیری کلی:

-     استفاده از هر دو نوع بنتونیت فراوری شده A و Bبه مقدار ١ درصد در جیره، باعث بهبود عملکرد جوجه های گوشتی گردید اما اثر معنی داری بر فراسنجه های خونی و صفات کیفی لاشه نداشت.

-     افزودن بنتونیت فراوری شده بر جذب، متابولیسم و غلضت عناصر در خون هیچ گونه اثر منفی نداشت که تایید کننده کیفیت قابل قبول بنتونیت فرآوری شده "زرین بایندر" می باشد.

-     افزودن بنتونیت فراوری شده به جیره جوجه های گوشتی علاوه بر بهبود ضریب تبدیل خوراک، موجب کاهش قیمت جیره به میزان 5/2 درصد شد.

-     خوراک مصرفی در این آزمایش تقریبا فاقد هرگونه آلودگی با سموم قارچی (آفلاتوکسین، زیرالنون و ..) بوده و در شرایط مزارع تجاری موجود که آلودگی خوراک با سموم قارچی عمدتا بالا است، استفاده از سطوح بالاتر بنتونیت فراوری شده ( 5/1 درصد) توصیه می گردد.

-     نتایج کامل تر این مطالعه و دیگر مطالعات انجام شده روی "زرین بایندر" بزودی در اختیار پژو هشگران وتولیدکنندگان گرامی قرار خواهد گرفت. با شد که قدمی هرچند کوچک در راه اعتلال صنعت کشور برداریم.

 
کلمات کلیدی بهبود عملکرد بنتونیت
نظرات شما
  •  

    کارشناس ارشد طیور گفت : ۹۰/۰۲/۱۲

    با سلام، در هر فعالیت اقتصادی که پول زیادی توی اون در جریان باشه و نظارت درست و علمی(نه سیاسی) در کار نباشه، اولین پیامدش میشه دلال پروری و خشکاندن ریشه تولید کننده!!!!!!مسئولین گرامی تا نابودی صنعت طیور چیز زیادی باقی نمونده!!! دلالان گرانقدر (در هر لباسی که تشریف دارید)جان عزیزانتان یکم هوای مرغدار ها رو داشته باشین تا بتونید از این سفره پر برکت!!!!و پر سود بی بهره نشین.حد اقلش اینکه دلتون به حال صندلی مدیران بسوزه!!!!مسئولیت پذیری، شجاعت، شرف و وجدان همه اون چیزاییه که همه ما به اون نیاز داریم .یا علی

    پاسخ...
  •  

    کارشناس دامپروری گفت : ۹۰/۰۲/۱۸

    با سلام
    از مطالب ارزنده و مفید سایت شما و بویژه مقالات کاربردی ارائه شده کمال تشکر را دارم. بنده نیز در جیره مرغداری گوشتی خود به ظرفیت 200 هزار قطعه ای، از بنتونیت فرآوری شده استفاده نموده و اثرات مفید آن را مشاهده نموده ام. از مسئولان شرکت زرین خاک قاین هم به دلیل حمایت هایشان کمال تشکر و امتنان را دارم.

    پاسخ...
  •  

    کارشناس ارشد طیور گفت : ۹۰/۰۲/۲۴

    با سپاس از مقاله ارزنده شما

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۵/۲۴

    باسلام.
    من مدیر فنی یک کارخانه خوراک دام در فارس هستم.از وقتی که از زرین بایندر استفاده می کنیم مشکل خاکه پلت حل شده و مشتریانمون بسیار راضی هستند.از شرکت (؟) بخاطر محصول خوبش کمال تشکر رو دارم چون قبلا با بنتونیت های شرکت های دیگه جواب نگرفته بودم.تا اونجایی که من تحقیق کردم و از بقیه همکارام پرسیدم اونها هم بنتونیت (؟) رو پسندیده بودند.

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۵/۲۹

    سلام و خسته نباشید.
    مقاله جالب و خوبی بود.تصمیم دارم توی مرغداری از این به بعد از بنتونیت فرآوری شده استفاده کنم.اگه لطف کنید و شماره تلفن این شرکت رو توی سایت بذارید ممنون میشم.

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۷/۰۸

    ممنون.مقاله بسیار عالی و کاربردی بود.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار(كاشناس تغذيه) گفت : ۹۰/۰۷/۲۵

    بنتونيت فراوري شده يعني چي؟چه فراوري ؟آخه چرا يك شركت كه در اين ضمينه تخصصي نداره از اين لفظ براي فروش استفاده مي كند ديگه از جون ما مرغدارا چي مي خواين؟!.ضمنا اتفاقا ما از همين محصول استفاده كرديم تلفاتمون افزايش داشت به علت وجود عناصر سنگين.
    لطفا سايت خوب من هر مقاله اي را چاپ نكنيد

    پاسخ...
  •  

    کارشناس ارشد طیور گفت : ۹۰/۰۷/۲۷

    باسلام
    دوست عزیز مرغدار( کارشناس تغذیه):
    اگه اطلاعات کافی ندارید بهتره به متن مقاله که کاملا علمی است مراجعه کرده و یا از خود تولیدکننده اطلاعات فرآوری رو بگیرید و زحمات یک تولید کننده رو بدون اطلاع زیر سوال نبرید.من که هر جا پرسیدم نتایج خوبی از این محصول گرفتند و خودم هم واسه چند فارم در اصفهان استفاده کردم.مطمئنا اگه موردی داشت سایت خوب itp اونو چاپ نمی کرد.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۰/۰۷/۲۷

    آقاي كارشناس ارشد احتمالا شما هم مرغدار نيستي و از فروش اين محصول به بندگان خدا بهره مندي.من حاضرم با شما مباحثه علمي كنم .من 19سال مرغدارم و اين موضوع كه براي شما جديده را در مرغداري هاي كانادا تجربه كردم.براي اينكه نگران مرغدار ها نيستي و نگران يك كارخانه پودري متاسفم.آخه بنده خدا كنترل عناصر سنگين و درصد كاني مونت را كنترل كردن در حد هيچ شركتي در ايران نيست.مي دوني چي ميگي؟.با موافقت سايت حتما اطلاعات تماسم را مي گذارم

    پاسخ...
  •  

    کارشناس ارشد مدیریت پرورش و تولیدات طیور گفت : ۹۰/۰۸/۰۹

    سلام دوست عزیز: دوست عزیزی که فرموده بودین عناصر سنگین در بنتونیت باعث ایجاد خسارت در فارم ایشان شده است،در کل نظر من اینه که شرافت راستگویی، و حس مسئولیت پذیری در قبال محصول تولیدی قطعه گم شده این صنعت در کشور ما می باشد

    پاسخ...
  •  

    وحید از آمریکا گفت : ۹۰/۰۹/۰۲

    باسلام.از دوستان عزیز خواهش می کنم به دور از هر گونه حب وبغضی، اگه مقاله به دردتون می خوره که استفاده کنید وگرنه وارد مسایل حاشیه ای نشید.متاسفانه همین حرفها وحاشیه هاست که صنعت کشور مارو از همه دنیا عقب انداخته.اگه واقعا این کار علمی توی یک دانشگاه انجام شده پس میشه به نتایج اون اعتماد کرد و نباید بدون مدرک معتبر وبا حدس و گمان،نتایج تحقیقات رو زیر سوال برد.مجددا از دوستان عزیز خواهش می کنم که تایید و یا تکذیب این مطلب رو همینجا تموم کنید.ممنون.

    پاسخ...
  •  

    سارا از انگلستان گفت : ۹۰/۰۹/۰۳

    اون بنده خدا كه بدون مدرك نگفته حتي خواسته اطلاعات براي مناظره ارائه بشه،به نظرم يك مرغدار داخل ايران و تحصيل كرده كانادا حرف بي ربطي نمي تونه بزنه چون هم علم داره و هم تجربه در ايران.آقا وحيد شما در آمريكا هستي واقعا!!!!

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۱۰/۰۵

    سلام.
    من هم با نظر وحید از آمریکا موافقم.ضمنا از سایت خوب itp بخاطر چاپ این مقاله و اطلاع رسانی خوبش کمال تشکر رو دارم.

    پاسخ...
  •  

    مدیرفنی کارخانه خوراک طیور گفت : ۹۰/۱۰/۲۶

    سلام.مقاله بسیارخوب و جالبی بود.ممنونم.

    پاسخ...
  •  

    کارشناس ارشد طیور گفت : ۹۰/۱۰/۲۹

    به نظر می یاد این نظرات از طرف یک نفر با نام های مختلف درج می شود.از سایت محترم خواهشمند است نسبت به پیگیری IP اقدام نمایند تا شرکت ها از حسن نیت شما برای تبلیغات استفاده نکنند.
    با تشکر

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۷/۰۸/۱۲

    سلام
    ظاهرا آخرین مطلب صحیح بوده که از سال ۹۰ تاکنون هیچ پیامی رد و بدل نشده

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com