انتشار در تلگرام

پروار بندی زمانی اهمیت پیدا می کند که بحران میزان گوشت مطرح می شود. پروار بندی روش عملی برای بالا بردن میزان تولید گوشت کشور می باشد. زمان نامناسب کشتار یکی از دلایل مهم کاهش میزان گوشت کشور می باشد، کشتار باید زمانی صورت گیرد که بره ها به حداکثر رشد و ظرفیت تولید رسیده باشند زیرا کشتار بره های کم سن و سال و کم وزن باعث کاهش ظرفیت تولید گوشت می شود.
تقاضای مصرف کنندگان همچنان در حال افزایش است ولی هنوز کار چندانی برای تولید گوشت و این تقاضاها انجام نشده است.

دلایل عدم توازن بین تقاضای گوشت و تولید گوشت
1- بی اطلاعی و بی توجهی مسئولان و دست اندرکاران و به حدر دادن سرمایه ملی از سوی آنان
2- عدم حمایت از دامداران و ضعف بنیه مالی آنان
3- بی توجهی شدید نسبت به این شاخه از تولید در مقایسه با شاخه های دیگر تولید
4- ضعف مراتع
5- عدم حمایت از عشایر و ضعف بنیه مالی آنها و کاهش ذخایر پولی آنها در اواخر بهار (ضعف مراتع باعث فروش بیشتر از حد بره ها در ابتدای تابستان شده است)
6- عدم توجه به اصلاح نژاد و خالص سازی نژاد های گوشتی البته اگر بتوان به آنها گفت نژاد، به خاطر ناخالصی های فراوان و تلاقی های بی رویه با نژاد های دیگر. اما به هر حال دارای ظرفیت ژنتیکی بالایی باشند و تولید گوشت بالایی دارند مثل شال٬ قزل٬ مهربان٬ مغانی و سنجابی.
7- سود جویی دلالان و قصابان و کشتار بره های کم سن و سال از سوی آنها برای سود بیشتر
این دلایل در نهایت باعث خسارت فراوان در امر تولید شده و جبران آن به سادگی امکان پذیر نمی باشد.

مقدمات پروار بندی
خرید بره ها:
در کشور ایران زمان زایش گوسفندان در اواخر زمستان تا اوایل بهار می باشد. موقعی که علوفه سبز مراتع در دسترس دام قرار می گیرد و دام بتواند به اندازه کافی از مراتع استفاده کند، معمولا شیر خوارگی بره ها از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد تمام می شود و دامدارانی که بنا به هر دلیلی قادر به نگهداری بره های خود نیستند اقدام به فروش بره ها می کنند که بهترین زمان خرید بره ها اوایل تیرماه تا اواسط تابستان می باشد (قیمت). خرید این بره ها در میدان دام و یا اماکن دیگر صورت می گیرد.
جثه این بره ها کوچکتر بوده و وزنی حدود 15 تا 20 کیلوگرم دارند و قیمت این بره ها نسبت به قیمت پروار آنها پایین تر است. فصل پروار بندی در اوایل پاییز می باشد.

نکات قابل توجه در زمان حمل و نقل:
1- با وسیله نقلیه مناسب توجه به مسافت و تعداد دام باید از قطار یا کامیون و یا وانت استفاده کرد که مسافت های بیشتر از 750 کیلومتر را بهتر است از قطار و یا کامیون های مخصوص حمل و نقل استفاده کرد.
2- در صورت انتقال گوسفندها از استانی به استان دیگر چنانچه موضوع بیماری های عفونی مطرح باشد باید جواز حمل و نقل را از دامپزشکی دریافت کرد.
3- از حمل دام در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم خودداری شود چرا که باعث بالارفتن تلفات می شود.
4- حدود 12 ساعت قبل از حرکت میزان کمتری آب و غذا در اختیار دام قرار دهیم و 2 تا 3 ساعت قبل حرکت از دادن آب و علوفه سبز حتی المقدور جلوگیری شود.
5- بستر مناسب برای کف کامیون انتخاب شود که می توان از ماسه و یا ماسه با کاه و یا پوشال استفاده کرد و ضخامت آن باید حدود 3 تا 4 سانتی متر باشد.
6- پوشش مناسب کامیون برای جلوگیری از کوران در زمستان و تابش شدید آفتاب در تابستان.

نکات قابل توجه در زمان پروار بندی
هزینه خرید بره ها حدود 50 تا 60 درصد کل هزینه ها را شامل می شود.
بره های خریداری شده در اوایل تابستان باید تا اوایل پایز در چراگاه ها نگهداری شود (به لحاظ رشد جسمانی و موجود بودن علوفه)
اما بره هایی که در فصل پایز خریداری می شود بلافاصله به پروار بسته می شود.
بهترین شکل پروار بندی زمانی است که بره ها ابتدا 20 تا 35 کیلو گرم وزن داشته باشند و در زمان فروش 42 تا 55 کیلو گرم وزن داشته باشند.
بره هایی که به رشت کافی رسیده اند بهتر است با کاه و دانه های غلات چاق شوند.
در زمان پروار دانه های غلات بلغور و یا له شوند (بخصوص زمان میش های پیر و لاغر)
آزمایش های تجربی نشان داده است که حداکثر دوره پروار بندی 3 ماه تا 100 روز می باشد.

انواع روش های پروار بندی:

الف) پروار بره های شیری
1- روش معمولی:
در این روش بره ها مستقیما از شیر مادر تغدیه می کنند و علاوه بر آن مقداری کنسانتره به صورت آزادانه در اختیار آنها قرار می گیرد، رشد و نمو این بره ها بستگی زیادی به میزان شیر مادر و ترکیب آن دارد این بره ها در 3 تا 4 ماهگی از مادر جدا می شوند و در 5 ماهگی که به وزن 45 تا 50 کیلو گرم رسیدند به کشتار می رسند.

2- روش زود از شیر گرفتن (پرواربندی کنسانتره ای)
:
در این روش بره ها در سن 2 تا 3 هفتگی از مادر جدا می شوند و آنها را به مصرف کنساتره با پروتئین 18 درصد عادت می دهند (مزیت این روش)

3- بره های شیر پروار:
این روش در اروپا مرسوم است و در این روش بره ها فقط با شیر مادر تغذیه می شوند و در 3 ماهگی وقتی که وزن آنها به 20 کیلوگرم رسید کشتار می شوند.

4- پرواربندی بره های معمولی به روش مرتع (پرواربندی مرتعی)
:
در این روش بره ها در 4 ماهگی تا 5 ماهگی خریداری شده و در مراتع مرغوب طبیعی و مصنوعی چرا می شوند و علاوه بر آن در وعده شبانه مقداری کنسانتره در اختیار بره ها قرار می دهند و وزن این نوع بره ها در 7 تا 8 ماهگی در نژادهای سنگین به 45 تا 50 کیلوگرم می رسد. این نوع پرواربندی بیشتر برای بره هایی که در اواسط پاییز و اوایل زمستان متولد شده اند استفاده می شود و تا اواخر تابستان به کشتار می رسند.

ب) پروار گوسفندان جوان
در این نوع پرواربندی بره هایی که در تابستان خریداری و در مرتع نگهداری کرده اند، در سنین حدود 7 ماهگی در آغل های باز و یا بسته به پروار می بندند، و در سن 10 تا 11 ماهگی با وزن 55 تا 60 کیلو گرم به کشتار می رسند. قسمت عمده غذا در این روش به صورت چربی ذخیره می شود و بهتر است در این روش از علوفه ارزان قیمت استفاده شود.

ج) پروار بندی گوسفندان پیر

گله داران میش های پیر و قصر قوچ های پیر و شیشک هایی که از نظر گله داشتی نگهداری آنها مقرون به صرفه نمی باشد را به عنوان گوسفندان وازد از گله جدا می شوند و در صورت توان تامین علوفه آنها را برای مدتی نگهداری کرده و پروار می کنند.
این نوع گوسفندان رشد بدنی لازم را کرده اند و از نظر تولید گوشت و ضریب تبدیل بسیار ضعیف می باشند و بیشتر مواد غذایی به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. بهتر است برای پرواربندی این نوع گوسفندان از علوفه ارزان قیمت استفاده کرد (مثل پس چر غلات و....)

ارسال کننده نامشخص