انتشار در تلگرام

چالش‌های صنایع لبنی با دامداران از دیرباز بر سر مسائلی مانند نحوه دریافت و نرخ شیرخام وجود داشته و امروز نیز وجود دارد، اما در روزهای اخیر بخش جدیدی با عنوان لبنیات‌فروشان سنتی‌ وارد بازی شده و معادلات این بخش را بر هم زده‌اند.
مدیرعامل این صنف معتقد است که صاحبان این مشاغل به‌طور میانگین روزانه دو تا 2.5 میلیون تومان و در بعضی موارد روزانه تا 20 میلیون تومان گردش مالی دارند و علاوه بر تأمین معاش خود و خانواده برای تعداد زیادی از افراد اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنند، این در حالی است که کارشناسان بهداشتی و دلواپسان سلامت، مردم را به استفاده از لبنیات پاستوریزه که نظارت بیشتری بر روی آن‌ها وجود دارد، تشویق و ترغیب می‌کنند.
پس از آنکه علی رجبی، مدیرعامل اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی چندی پیش در مصاحبه با سایت اتاق اصناف، صنایع لبنی را به استفاده از روغن پالم و سایر مواد مصرفی غیر مجاز در فرآوری محصولات لبنی متهم کرد و متعاقب آن، انجمن صنایع لبنی پاستوریزه مبادرت به شکایت از اتحادیه یادشده کرده و پس از آن هم مشاور انجمن صنایع لبنی ایران برای تبدیل فروشگاه‌های لبنیات سنتی غیربهداشتی به سالم اعلام آمادگی کرد؛ شما این روزها در بخش صنایع غذایی سر زبان‌ها هستید و اظهارات جنجالی شما مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری که یکی از ادعاهایی که درباره صنایع لبنی داشتید، منجر به شکایت انجمن صنایع لبنی شده است؛
آیا درباره اتهام‌هایی که به صنایع لبنی وارد کرده‌اید، مستندات محکمه‌پسند دارید؟
به‌نظر من مردم در این زمینه بهترین داور هستند و کیفیت محصول تولیدی را تشخیص می‌دهند. اگر نظرسنجی در این باره برای مقایسه کیفیت محصول صنایع لبنی و لبنیات‌فروشان سنتی صورت گیرد، نتیجه دقیق‌تری به‌دست می‌آید. اظهارات بنده نیز درباره کیفیت تولیدات صنایع لبنی به نقل از مقامات رسمی و رئیس مؤسسه انستیتو تغذیه ایران است. در بخش صنایع لبنی مشکلاتی وجود دارد که منجر به کاهش کیفیت تولیدات آنها شده است.
این مشکلات چیست؟
قیمت‌گذاری که در بخش صنایع لبنی وجود دارد، عملاً منجر به این شده است که هیچ‌گونه رقابتی بین تولیدکنندگان نباشد، به‌طوری که در برخی موارد شاهد ورود محصولاتی مانند "خامه ترش" به بازار هستیم که از کیفیت لازم برخوردار نیست، همچنین کارخانه‌های متخلف، محصول خود را با هر کیفیتی تولیدکنند، مجبور به فروش محصول خود به‌صورت یکسان هستند.
شکایت‌نامه‌ای از انجمن صنایع لبنی نیز برای شما آمده است؟
تا به این لحظه هیچ‌گونه شکایتی در این باره به دست ما نرسیده است.
کارشناسان بهداشتی و سلامت نگرانی‌های زیادی درباره فروش فرآورده‌های لبنی سنتی به‌ویژه شیرخام دارند، به‌طوری که دامپزشکی نیز ممنوعیت فروش شیرخام را در واحدهای شما ابلاغ کرده است، اما چرا هنوز نیز شاهد فروش این محصول در مغازه‌های سطح شهر هستیم!؟
در شهر تهران 130 واحد تولید لبنیات سنتی وجود دارد که به‌طور متوسط روزانه دو تا 2.5 میلیون تومان گردش مالی دارند و معاش مورد نیاز خود و خانواده و نیروی کار واحد های تولیدی را تأمین می‌کنند.
یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنایع لبنی کشور برای حل مشکل فعالان بخش فروش لبنیات سنتی، پیشنهاد تبدیل شدن واحدهای شما به نمایندگی‌های این شرکت را داده است. نظر شما در این باره چیست؟ آیا از آن استقبال می‌کنید؟
این طرح عملی نیست، زیرا این شرکت واحدهایی برای فروش یا بازاریابی محصولات خود دارد و از سایر مجامع و شرکت‌های اقتصادی کمک نمی‌گیرند.
اما مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با خبرگزاری ما این پیشنهاد را رسماً اعلام کرد.
هیچ اتحادیه‌ای چنین کاری را قبول نمی‌کند، چه‌طور می‌شود که یک اتحادیه به زیر چتر یک شرکت برود؟! به‌نظر من تا زمانی که صنایع لبنی زیرمجموعه ارگان‌های دولتی یا شبه‌دولتی باشد، مشکلات بخش لبنیات پابرجاست. به‌طور مثال شرکت صنایع لبنی "پاک" زیرمجموعه بنیاد مستضعفان و جانبازان و یک شرکت دیگر دولتی است.
با فرض قبول این موضوع، دولتی یا شبه دولتی بودن چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟
دولتی بودن برخی از صنایع باعث شده که سایر صنایع توان رقابت با آن‌ها را نداشته باشند و حقوق مصرف‌کننده در صنعت لبنیات به‌درستی رعایت نشود، اما از آنجا که پشت این صنایع گرم است، نمی‌توان آن‌ها را به چالش کشید!
شما که هم‌اکنون در حال به چالش کشیدن آنها هستید، چه ایرادهای مستندی در صنایع لبنی می‌بینید؟
قیمت‌گذاری فرآورده‌های لبنی، عدم پرداخت نرخ واقعی شیرخام به دامداران، کم‌فروشی و... ازجمله مواردی است که به‌طور مرتب در رسانه‌ها مطرح است.
این موارد اتهامات کوچکی نیست...
این‌ها ایرادهایی است که وجود دارد و در خود رسانه‌ها بارها منتشر شده است.
تصور نمی‌کنید برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، بهتر است بر طبل گرانی نکوبیم و به‌دنبال راهکارهای اجماع‌کننده برای کاهش قیمت تمام‌شده شیرخام باشیم؟
بر اساس شنیده‌های من، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کارگروهی را برای بررسی قیمت شیرخام تشکیل داده و طبق گفته نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در قیمت شیرخام بازنگری صورت خواهد گرفت؛ زیرا بازار کشش افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی ناشی از افزایش نرخ شیرخام را ندارد.
از وقتی که برای پاسخگویی به ما دادید، تشکر می‌کنم.
من نیز از شما تشکر می‌کنم، اما امیدواریم وقتی سر ما را به بالای دار می‌کشید، به صنایع لبنی پاستوریزه نیز تلنگری بزنید!
مطمئن باشید ما تنها به وظیفه اطلاع‌رسانی خود عمل کردیم و تفاوتی میان شما و صنایع قائل نمی‌شویم.
بنده این خواسته را از شما دارم که با تدارک مناظره‌ای در حضور نماینده صنایع لبنی و کارشناسان در خبرگزاری ایانا، این امکان را فراهم کنید تا شاید یک‌بار برای همیشه مجادله بر سر مراعات حقوق صنفی تمام فعالان بازار لبنیات خاتمه یابد.