انتشار در تلگرام

تحلیل - طرح ملی ساماندهی " تولید، خرید و فروش توافقی مرغ و تخم مرغ" همزمان با سراسر کشور روز سه شنبه در کرج آغاز شد.
مسوول امور دام جهاد کشاورزی کرج به خبرنگارایرنا گفت: جلوگیری از نوسان و تنشهای قیمت ، ایجاد اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و فراهم کردن ارتباط صحیح و منطقی بین مراکز تولید و مصرف از اهداف اجرای این طرح است.
"ابراهیم مرادقلی" افزود: حضور واقعی و فعال تعاونیها و تشکلها در عرصه تولید تا مصرف، متعادل کردن عرضه و تقاضا و نهایتا" تنظیم بازار گوشت مرغ از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: اولین نشست استانی تعدادی از کارشناسان برای بررسی مسایل پیرامون اجرای این طرح امروز در مراکز آموزش تعاون روستایی محمد شهر کرج برگزارشد.
وی گفت: پس از گذشت نیم قرن از شکل‌گیری صنعت طیور در کشور امروز شاهد تحولات بزرگی دراین صنعت هستیم بطوری که با رشد شتابان تولید طیور تغییر الگوی مصرف به سمت استفاده از گوشت سفید و تخم مرغ کاملا" مشهود است.
مرادقلی افزود: براین اساس سرانه مصرف گوشت مرغ‌درکشوراز ‪ ۷/۵‬کیلو گرم درسال ‪ ۱۳۷۰‬اکنون به ‪ ۱۹/۲‬کیلوگرم رسیده است .
وی ادامه داد: همچنین سرانه مصرف تخم مرغ ازشش کیلوگرم در سال ‪۷۰‬ اکنون به ‪ ۹/۸‬کیلوگرم افزایش یافته است.
مرادقلی گفت: از آنجایی که وضعیت نابسامان قیمت گوشت مرغ در بازار و کمبود صنایع تبدیلی مربوط به این صنعت از عمده مشکلات فرا روی آن است، مسوولان درصدد هستند با راهکارههای مناسب این وضعیت را تغییر دهند.
مسوول امور دام جهاد کشاورزی کرج افزود: تعاونیها و تشکلهای تولیدی که از طرف سازمان تعاون روستایی معرفی می‌شوند به عنوان مجری طرح ساماندهی بازار تولید و عرضه مرع وتخم مرغ فعالیت خواهند کرد.
وی تصریح کرد: همچنین دراجرای این طرح، برنامه‌ریزی تولید، اعلام قیمت نهاده‌ها (ذرت، سویا و جوجه یکروزه)، تعیین قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ، ایجاد هماهنگی بین تولیدکنندگان و مجریان اصلی طرح و تشکیل جلسات ستاد طرح از وظایف امور دام جهاد کشاورزی تعیین شده‌است.
هم اکنون در شهرستان کرج ‪ ۵۰‬واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت سه میلیون و ‪ ۷۵۲‬هزار و ‪ ۶۶۰‬قطعه‌درسال ، سه واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ‪ ۴۲۷‬هزار و ‪ ۸۶۰‬قطعه، یک واحد مرغ مادر تخم گذار با ظرفیت ‪ ۳۰‬هزار قطعه وجود دارد.